Sinds 1 juli kunnen Nederlandse particulieren een subsidie van 4.000 euro aanvragen bij aankoop van een nieuwe elektrische auto, of 2.000 euro op een tweedehands exemplaar. De Nederlandse regering had voor de maatregel een budget van 17,2 miljoen euro begroot, genoeg voor 2.500 nieuwe en 3.600 tweedehandse elektrische voertuigen. Eén dag na het invoeren van de maatregel bleek het succes van de subsidie overweldigend: 44 procent van het budget voor nieuwe auto’s was al opgesoupeerd. De occasies gaan wat trager, want van dat budget was ‘maar’ 7 procent verteerd. Een deel van het succes komt van het feit dat de maatregel retroactief geldt voor auto’s die vanaf 4 juni 2020 verkocht zijn, maar toch is het succes opmerkelijk. Voor nieuwe auto’s is de subsidiepot heel binnenkort waarschijnlijk leeg, die voor tweedehandse elektrische voertuigen zal waarschijnlijk in oktober helemaal verteerd zijn. In 2021 wordt de pot opnieuw gevuld, dan met 27,9 miljoen euro.