Sinds
1 juli kunnen Nederlandse particulieren een subsidie van 4.000 euro aanvragen
bij aankoop van een nieuwe elektrische auto, of 2.000 euro op een tweedehands
exemplaar. De Nederlandse regering had voor de maatregel een budget van 17,2
miljoen euro begroot, genoeg voor 2.500 nieuwe en 3.600 tweedehandse
elektrische voertuigen. Eén dag na het invoeren van de maatregel bleek het
succes van de subsidie overweldigend: 44 procent van het budget voor nieuwe
auto’s was al opgesoupeerd. De occasies gaan wat trager, want van dat budget
was ‘maar’ 7 procent verteerd. Een deel van het succes komt van het feit dat de
maatregel retroactief geldt voor auto’s die vanaf 4 juni 2020 verkocht zijn,
maar toch is het succes opmerkelijk. Voor nieuwe auto’s is de subsidiepot heel
binnenkort waarschijnlijk leeg, die voor tweedehandse elektrische voertuigen
zal waarschijnlijk in oktober helemaal verteerd zijn. In 2021 wordt de pot
opnieuw gevuld, dan met 27,9 miljoen euro.