Waarschijnlijk heb je nog nooit gehoord van RML, maar in het verleden bouwde het Britse bedrijf vooral racewagens, vooral voor het Touring Car kampioenschap. Vandaag levert het achter de schermen engineering-werk voor grotere autobouwers. En nu brengt het dus ook zijn eerste eigen auto op de markt: de Short Wheelbase.
Toch een Ferrari
De Short Wheelbase verwijst zonder verpinken naar de Ferrari 250 GT SWB van de jaren ‘50 en begin jaren ‘60 (en dus niet de waanzinnig dure 250 GTO). Een knappe verschijning dus, ook al zullen sommige details iets te modern ogen voor sommigen. Maar buiten zijn klassieke looks moet deze wagen op en top modern zijn, zowel qua technologie als rij-ervaring. Het koetswerk is gemaakt in koolstofvezel, je krijgt airco, navigatie en bekerhouders, de coupé biedt genoeg ruimte binnenin voor mensen met hedendaagse afmetingen en de veiligheid zou ook op punt moeten staan.
RML startte niet van een wit blad, maar wel met een Ferrari 550 Maranello. Onder de motorkap zit dan ook de 5.5 liter grote V12 van dat model, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Met een gewicht van 1.470 kg en een vermogen van 485 pk aan 7.000 t/min moet de RML Short Wheelbase de klassieke 0 naar 100-sprint afleggen in 4,1 seconden en bijna 300 km/u snel zijn.
RML ontwikkelde een nieuw koelsysteem voor de wagen en op maat bedieningselementen binnenin, ook al toont het nog geen foto’s van het interieur. Het bedrijf wil zo’n 30 stuks van het model bouwen, voor een prijs die rond de 1,35 miljoen pond zou liggen of 1,6 miljoen euro.