De Dacia Spring is DE ‘betaalbare’ elektrische auto! Jammer genoeg deed hij het echter niet zo goed tijdens de meest recente EuroNCap crashtests. Hij is niet gevaarlijk, maar de afwezigheid van enkele rijhulpsystemen deden zijn score kelderen. Rijhulpsystemen die binnenkort verplicht zullen zijn en die de huidige generatie niet zal krijgen bij een ‘eenvoudige’ facelift.
Een kwestie van veiligheid…
Vanaf 2024 verplicht Europa systemen zoals vermoeidheidsdetectie of de intelligente snelheidsbegrenzer op alle nieuwe voertuigen. Een nieuwe Spring is daarom vanaf dat jaar voorzien om te kunnen voldoen aan de toekomstige Europese normen op veiligheidsvlak. Hij zal nog steeds gebouwd worden op het CMF-A platform en een rijbereik bieden van om en bij de 250 km.
Een kans om het beter te doen!
Deze nieuwe generatie van de Spring is ook een kans voor Dacia om op een consequente manier zijn eerste elektrische voertuig te verbeteren. En er is ruimte voor verbetering. Hoewel hij ons wist te overtuigen met zijn reële rijbereik en zijn goede verhouding tussen de buitenafmetingen en de praktische bruikbaarheid van het interieur, liet zijn extreem basic productiekwaliteit te wensen over. Laten we hopen dat de tweede generatie van de Spring het op dat vlak beter doet, maar anderzijds ook zijn voor een elektrisch voertuig aantrekkelijke prijs behoudt.