Zoals geen andere slaagt deze Mini er in om een passie effect te creëren. De vele clubs die hier en daar opgericht worden zijn daar het bewijs van, evenals de vele georganiseerde evenementen van Mini eigenaars. Vereerd door de ene, en gehaat door de andere, is deze auto al snel een “fashion” object geworden in de mooie wijken. Na (al!) 6 jaar, krijgt de Mini een facelift om met zijn tijd mee te kunnen.
Planeet « design »
Met 6 cm langer dan het vorige model is deze kleine Duitser, dat in Oxford gebouwd wordt, niet radicaal verandert. Het glas van de koplampen, die doorschijnender dan het vorige model, en een nieuw radiatorrooster zijn in grote mate de veranderingen aan dit model. Net zoals bij het oude model zijn tal van kleurencombinaties mogelijk.
Binnenin zijn de verandering wel duidelijker. De centraal geplaatste kilometerteller wordt nu zo groot als een keukenklok om extra functies en informatie te kunnen verschaffen. Zelf de radio en de navigatie worden er nu in verwerkt. Overzichtelijk en functioneel, neemt hij centraal plaats op een design dashboard.
Goed nieuws, de passagiers achteraan beschikken nu over 4 cm extra beenruimte. Ook al is de toegang tot die plaatsen nog niet optimaal mag je nu groter zijn dan 1.75 m om achteraan in de Mini te mogen zitten. Spijtig genoeg blijft de koffer enkel een symbolische waarde hebben met een inhoud van slechts 160 liter.
Nieuw motorblok
Onder de motorkap van de Cooper en Cooper S nemen nieuwe motoren plaats die het resultaat zijn van een samenwerking tussen PSA en BMW. Met een cilinderinhoud van 1598 cc zijn deze motoren goed voor 88 en 128 kW. Een “One” versie met 75 kW is ook voorzien, en er wordt gefluisterd dat een 1.4 dieselmotor met 70 pk van de PSA groep ook op het lijstje terecht zou kunnen komen.
Wat de versnellingsbak betreft vinden we standaard de Getrag met 6 versnellingen terug op beide modellen, en in optie is een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen verkrijgbaar.
Tijdens de presentatie aan de pers hebben we de kans gekregen om de Cooper S uit te testen. Met behulp van zijn turbo met Twin scroll technologie legt hij de 0 tot 100 km/u af in 7.1 seconden.
Plezier
De nieuwe motor ligt echt goed in de hand en is aangenaam. Hij is krachtig bij elk toerental, en geniet van 240 Nm koppel tussen 1600 en 5000 tr/min. Hij is wat “ronder” dan zijn voorganger, die uitgerust was met een compressor, en is een echt plezier bij dagelijks gebruik. Hij heeft ons zeker niet teleurgesteld! Alle kwaliteiten blijven behouden met een precieze en directe besturing, en harde ophanging. Net zoals een kart is hij op kleine baantjes echt doeltreffend. Dankzij het sportchassis, dat in optie verkrijgbaar is, onder de Cooper S, wordt hij nog doeltreffender, al heeft hij een natuurlijke neiging om te gaan ondersturen.
Tijdens onze proefrit hebben we een verbruik vastgesteld tussen 11 en 12 liter voor 100 km, al was dat wel met een zware rechtervoet. Dankzij een uitgebreide catalogus kan de koper van een Mini naar believen zijn Mini personaliseren. Toch eist zijn imago als “icoon” zijn prijs (23.950€ en 18.850€ voor de Cooper). Als “grote” kleine auto neemt de passie het over van de redelijkheid. Dat is nu precies waarom we er fan van zijn!