Het Zweedse 2005 gamma zal enkele belangrijke veranderingen invoeren. Voor we de nieuwe S60, V70 en XC70 aan u voorstellen – nog even geduld, bekijk ondertussen al de foto’s !- gaan we al dieper in op al de technische vernieuwingen bij Volvo.
In Goteborg staat natuurlijk de veiligheid op de eerste plaats. Om te beginnen is er BLIS (wat we vroeger reeds besproken hebben), een systeem dat de dode hoek vermijdt. Vervolgens is er WRG, een waterafstotende ruit dat het zicht in geval van regen verbetert, en tenslotte is er een systeem dat de airbag van de passagier vooraan deactiveert. Maar daarnaast zorgt Volvo ook voor een sportief element: de T5. Een actief chassis vervolledigt de lijst van nieuwigheden voor het 2005 gamma.
BLIS, WRG & Co
BLIS (Blind Spot Information System) is een camera gebaseerd systeem, dat de ruimte opzij en achter het voertuig in het oog houdt. Wanneer een ander voertuig zich in deze zones bevindt, dan gaat een waarschuwingslampje naast de achteruitkijkspiegel aan. De BLIS is gebaseerd op een digitale camera op elke zijspiegel die 25 beelden per seconde neemt. Deze beelden worden geanalyseerd op de aanwezigheid van een voertuig. De bewaakte zone is 9,5 m lang en 3 m breed langs elke kant van het voertuig. Bovendien is BLIS in staat om dag en nacht auto's van motors te onderscheiden. Enkel met slecht zicht (mist of sneeuw bijvoorbeeld) werkt het systeem niet. In dat geval wordt de bestuurder verwittigd. En als BLIS door de regen niet werkt, dan is er nog altijd WRG (Water Repellent Glass) om de veiligheid te verhogen. De zijspiegels en zijvensters worden uit waterafstotend glas vervaardigd zodat de regen het zicht niet belemmert. Het water vormt meteen druppels op de ruiten die gemakkelijk door de wind weggeblazen worden. Bovendien verhindert dit speciale glas de vorming van rijm. Voor de zijspiegels werkt het anders. Het water wordt egaal over de hele oppervlakte van de spiegel verdeeld die dan het zicht mogelijk maakt doorheen de waterlaag. Deze functie wordt versneld door de verwarmingselementen in de zijspiegels. Deze waterafstotende laag wordt bekomen door een speciale behandeling van het glas. Die behandeling moet om de 3 jaar herhaald worden voor de zijruiten.
OVEN-C
Als optie voor de S60, V70 en XC90 (de S60 R en V70 R hebben dit standaard), is er het actieve chassis. Dit chassis past zich automatisch aan de reacties van de bestuurder aan om de vering stijver of soepeler te maken. Deze technologie OVEN-C steunt op talrijke detectoren die permanent het gedrag van de auto in het oog houden. De nieuwe software zorgt voor vloeiende reacties en een harmonische regeling. Het systeem regelt eveneens het chassis in functie van de snelheid van de auto. Dit zorgt voor een betere wegligging in de bochten wat het uitbreken sterk vermindert. Bovendien kan de bestuurder tussen een SPORT of COMFORT stand kiezen. In functie van het model (S60, V70 of XC70), zijn de dynamische eigenschappen aangepast aan een berline, een break of een 4x4 break.
0 tot 100 km/h in 6,5 sec
Denk vooral niet dat de Volvo zich gedraagt als een oud mannetje. Aan het stuur van een T5 heb je eerder een helm dan een hoed nodig ! De turbo in de S60 en V70 heeft enkele wijzigingen ondergaan om te voldoen aan Euro IV. De ingenieurs hebben ervan geprofiteerd de turbo meer vermogen te geven. Het vermogen gaat omhoog van 250 tot 260 pk terwijl het maximum koppel 20 Nm wint , tot 350 Nm. Bovendien bereikt het koppel reeds 305 Nm aan 1800 tr/min. Een grote verbetering van het rijplezier ! Op technologisch niveau, beschikt de nieuwe motor eveneens over een bijkomende dynamische regeling van de inlaatkleppen in plaats van alleen de uitlaatkleppen te regelen. De cilinderinhoud vergroot eveneens en passeert nu de 2,4 liter. En om het af te maken: de turbocompressor van de R wordt nu gebruikt. Dat gaat vooruit ! Op het gebied van de versnellingskast zijn de 6-versnellingsbak overgenomen van de S60 R en de V70 R maar aangepast aan de nieuwe motor. Voor de liefhebbers van automatisch schakelen heeft BVA nu nieuwe systemen gebruikt om de communicatie tussen de motor en de transmissie te versnellen en om voor het schakelen een sterkere vermindering van het koppel te verkrijgen.
Over het design van de 3 modellen en de verbeteringen, komen we in de komende dagen of weken nog terug !
Ontdek meer inzichten
Volvo