Hoeveel kost een nieuwe auto? Om een volledig beeld te krijgen, moet je veel verder kijken dan alleen de catalogusprijs. Met deze tips kun je als particulier beter inschatten hoeveel jouw auto werkelijk zal kosten.

De aankoop

Om goede zaken te doen, hoef je niet te wachten op het autosalon, maar in de salonperiode staan alle modellen in promotie. Skoda belooft kortingen tot 36 procent, Chevrolet (dat niet in Brussel staat) geeft ongeveer 2.000 euro ‘salonkorting’ en zo heeft elk merk wel zijn manieren om klanten te lokken. Opgelet: in sommige ‘kortingen’ wordt de overnamepremie voor je oude wagen al verrekend. 

Er zijn ook interessante financieringen: Opel levert de Corsa in een formule vanaf 49 euro per maand en bij Suzuki mag je de helft van de aankoopprijs over twee jaar betalen (renteloos). Ga echter na of de renteloze lening van het automerk niet ten koste gaat van andere kortingen. Het kan interessanter zijn te kiezen voor een klassieke aankoop met extra korting bij de constructeur en een financiering af te sluiten bij een bank. In de salonperiode doen ook de banken extra hun best om je tot een lening te verleiden.

De belastingen

Bij de aankoop betaal je uiteraard 21 procent btw, maar daar houden de belastingen niet op. Eenmalig betaal je voor de afgifte van de nummerplaat (30 euro) en de zogeheten belasting op inverkeerstelling (BIV). Die wordt sinds vorig jaar geïnd door de gewesten en is in Vlaanderen gebaseerd op de uitstoot van CO2 en fijn stof, het brandstoftype en de euronorm van de auto. In Brussel en Wallonië hangt de BIV af van het fiscaal vermogen.

Je  bent ook jaarlijks verkeersbelasting verschuldigd (op basis van de cilinderinhoud en de fiscale pk van de auto). Op deze website van de Vlaamse overheid kun je zelf berekenen hoeveel de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting bedragen. 

De verzekering

Je bent wettelijk verplicht om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA) af te sluiten die bij een ongeval materiële en lichamelijke schade aan derden vergoedt. De jaarlijkse premie hangt af van de auto (merk, motorvermogen, …), jouw woonplaats, jouw leeftijd, enzovoort. Op enkele kleine verschillen na, gebruiken de verzekeraars voor de BA-polis hetzelfde standaardcontract. Als je  offertes vergelijkt, kun je dus vooral focussen op de premie. Vraag niet alleen naar de premie die je in het begin moet betalen, maar ga ook na hoeveel ze stijgt als je aansprakelijk bent gesteld voor een ongeval.

Uiteraard kun je ook eigen materiële of fysieke schade verzekeren. Een omnium is aan te bevelen in de eerste jaren na de aankoop of tot je de auto volledig hebt afbetaald. De miniomnium beperkt zich tot schade door diefstal, brand, glasbreuk, stormweer of een aanrijding met dieren. Leg je weinig kilometers af? Dan is de zogenaamde kilometerverzekering wellicht voordelig. 

Het onderhoud

Vraag vooraf aan de dealer hoe vaak jouw wagen op onderhoud moet en hoeveel dit kost. Het is ook nuttig om te weten wanneer extra werkzaamheden uitgevoerd moeten worden (bougies, distributieriem, …). Zo kom je later niet voor verrassingen te staan.

Moderne auto’s behoeven minder onderhoud en geven vaak zelf aan wanneer een onderhoudsbeurt nodig is. Reken op minstens één onderhoud per jaar of 20.000 kilometer. De onderhoudsintervallen verschillen per merk en model, maar hangen ook sterk af van het gebruik van de auto. Hetzelfde geldt voor de slijtage de banden, evenzeer een kost waar je rekening mee moet houden.

Het verbruik

Hecht niet te veel belang aan de officiële verbruikscijfers van de constructeurs, die 10 à 20 procent te optimistisch zijn. Ze zijn gebaseerd op een weinig realistische testcyclus en zijn alleen nuttig om verschillende modellen te vergelijken. Op de Duitse website www.spritmonitor.de krijg je een beter beeld van het werkelijke verbruik. Duizenden autorijders houden daar bij hoeveel brandstof hun auto in de praktijk drinkt. Handig om vooraf even te bereken hoeveel jouw droomauto aan brandstof zal kosten.