De nieuwste Coyote-radarverklikker, die eind vorig jaar gelanceerd werd, blijft verbeteren. Vanaf nu worden snelheidsbeperkingen nog nauwkeurig getoond: gebruikers kunnen fouten zelf corrigeren.
In februari reden 359.443 bestuurders in België rond met een Coyote. Dat toestelletje begon als een eenvoudig systeem waarmee bestuurders elkaar kunnen waarschuwen voor mobiele en vaste radarcontroles, maar krijgt steeds meer functies. De laatste generatie is sinds september op de markt op en pakte uit met een eleganter design (30% dunner, een 40% groter scherm van 3,2 duim) en extra mogelijkheden zoals een vermoeidheidswaarschuwing en filemodus.
De Coyote analyseert de variatie in snelheid en richting, het tijdstip en de duur van het traject. Daarna wordt aan de bestuurder gevraagd naar zijn fysieke toestand en al dan niet een pauze aangeraden. De filemodus gebruikt dan weer realtime-informatie om je te waarschuwen voor files en hun duur.
Verbeterd
De Coyote vervult zijn basistaken prima, maar laat toch nog enkele kleine steken vallen zoals een onvoldoende gevoelig aanraakscherm of niet-vertaalde menu-items. Soms werkt het ook overijverig: het klinkt nogal vreemd om gewaarschuwd te worden voor de trajectcontrole wanneer je onder het viaduct van de E17 in Gentbrugge een parkeerplaats aan het zoeken bent. Nog een nadeel is dat de maximaal toegelaten snelheid niet altijd exact wordt weergegeven, bijvoorbeeld bij wegenwerken. Maar bij Coyote zitten ze niet stil en de verklikker blijft evolueren.
De belangrijkste nieuwigheid is dat gebruikers vanaf nu snelheidsbeperkingen kunnen corrigeren. Merk je dat de snelheidsbeperking die de Coyote toont, niet klopt, dan kun je dit handmatig melden. Zodra de melding bevestigd is door andere Coyote-gebruikers, wordt de snelheid verbeterd.
Prijzen
De nieuwe Coyote kost 199 euro, inclusief één maand abonnement. Daarna kun je het abonnement verlengen voor één jaar (144 euro), twee jaar (250 euro), drie jaar (350 euro) of zelfs vier jaar (450 euro). Ongeveer één klant op tien kiest voor de langste abonnementsformule en maar twee klanten op honderd verlengen hun abonnement niet na de eerste maand.