De nieuwe C Klasse is niet alleen 55 mm langer dan het huidige model, hij wordt ook 42 mm breder. Vrijgevige afmetingen dus voor meer ruimte binnenin. Meer dan ooit wordt de nieuwe C Klasse een mimi S Klasse. Het is de eerste keer dat Mercedes gebruik gaat maken van verschillende radiatorroosters per afwerkingniveau. Het AVANTGARDE model krijgt nu drie horizontale lamellen en een Mercedes ster van XXL formaat. Volgens Mercedes gaat het hier om een sportievere afwerking. Maar lang zo sportief niet als de Pack Sport AMG afwerking, die krijgt nog specifiekere onderdelen mee. Voor het ELEGANCE model heeft Mercedes gekozen voor blinkende lamellen met reliëf, en wordt het comfort model van het gamma. Ten slotte is er nog de discrete CLASSIC afwerking met een meer traditionele look. Het Agility Control systeem, dat standaard geleverd wordt, past automatisch de schokdempers aan de rijstijl aan. Om het verbeterde dynamische imago van de nieuwe C Klasse aan te sterken werd het sturen nog directer gemaakt dan op het vorige model. De Agility Control, die ook de versnellingsbak stuurt, maakt het schakelen korter en preciezer, wat bij het huidige model een zwak punt is. Voor de sportieve rijder heeft Mercedes-Benz het Advanced Agility systeem uitgewerkt, leverbaar vanaf de herfst van 2007. Dit systeem laat aan de bestuurder de keuze tussen een sportieve of comfortabele versnellingsbak. Een andere technologische nieuwigheid is het Adaptive Break systeem, die helpt de bestuurder bij het vetrekken op hellingen. Het systeem zorgt er ook voor dat bij kritieke situaties en bij nat weer de remschijven gedroogd worden. Mercedes heeft bijzonder veel aandacht geschonken aan de viercilinder motoren. Onder de benzinemotor loopt het vermogen van het instapmodel, de C 180, op van 143 tot 156 pk, met een koppel van 230 Nm tegenover 220 Nm vroeger. De C 200 KOMPRESSOR krijgt een motor van 184 pk en 250 Nm koppel vanaf 2.800 tr./min. Dankzij die aangepaste motoren worden de viercilinders gevoelig zuiniger en kunnen betere prestaties voorleggen. Bij de dieselmotoren is de C 200 CDI nu goed voor 136 pk in plaats van de huidige 122. De C 220 CDI heeft 170 pk (tegenover 150 nu) en wekt een koppel van 400 Nm op vanaf 2.000 tr./min. Ook hier zijn prestaties en verbruik, 6.1 liter gemiddeld, gevoelig beter. De V6 motoren, de zogezegde “nobele” motoren van het gamma, blijven onveranderd. Nog steeds drie zescilinders dus van 204, 231 en 272 pk. De zescilinder van de C 320 CDI is goed voor 224 pk. Met uitzondering van de C 350 krijgen alle modellen van de nieuwe C Klasse standaard een zesvoudige versnellingsbak. De C 350 krijgt standaard de zevenvoudige 7G-Tronic automaat. Die versnellingsbak is ook beschikbaar voor de andere zescilinders van het gamma. De passieve veiligheid kreeg ook heel wat aandacht met verschillende tests en studies van de absorptiezones van de auto om bij ongevallen de risico’s op lichamelijke letsels zoveel mogelijk te vermijden. De nieuwe hoofdsteunen zijn daar een voorbeeld van. Net zoals het Pre-Safe systeem dat in staat is om aanrijdingen te anticiperen. Voor het interieur hebben de stylisten zich gebaseerd op de sportieve modellen van het merk met ronde meters, omringt met een zilverkleur en met zwarte achtergrond, witte opschriften en oranje wijzers. Het centrale gedeelte van het dashboard zit pal in het gezichtsveld van de bestuurder, maar het kan ook uitgeschakeld worden, zonder dat daarvoor de andere uitrusting, zoals de navigatie en radio, worden uitgeschakeld. Ook de ergonomie werd bij deze nieuwe uitvoering bijzonder verzorgd.