De sfeer zat erin tijdens de persconferentie ten ere van de voorstelling van de Toyota Auris. Inderdaad, deze laatste heeft een zware klus voor de boeg in de opvolging van hét succesmodel, de Corolla. Met een nieuwe onthuld raamwerk die zijn naam van « aurum » afneemt (adelstand), werd hij ontworpen in het Europees designcentrum van Toyota in Frankrijk, meer bepaald in Sophia-Antipolis. In de Britse en Turkse fabrieken van de groep gemonteerd, is hij meer dan ooit de grote broer van de Yaris. Volgens de ontwerpers beschikt de Auris van een volledig nieuw design die niets meet met het verleden te maken heeft. Nochtans, deze 5-deurse berline laat ons onmiddellijk denken aan de zoveelste versie van de Corolla ! Deze indruk is te wijten aan de gelijkaardige voorlichten en aan de lijn in de geest van de afstamming. Men moet ook toegeven dat deze nieuwe Japanse auto vlugger op de markt gebracht werd dan voorzien door de aankomst van zijn gevaarlijke concurrent : de Kia Ceed. En men moet toegeven dat deze twee wagens kwa stijl op hetzelfde plein spelen. Aangenaam te bekijken dankzij de afwezigheid van hoeken aan het koetswerk, schrijft de Auris zicht in de voortzetting van de andere modellen van het merk. De behoorlijke ruimte binnenin is buitengewoon, en het dashboard volgt de mode van onder andere de Honda Civic : inderdaad, de versnellingspook werd hoger geplaatst, netzals de monovolume en rust op een plastieken « brug » die overeenstemt met aluminium. De handrem werd vertikaal geplaatst net zoals een « skistok ». En indien het geheel origineel is, zijn de gebruikte plastieken niet altijd zeer aangenaam. Daarentegen is de rijhouding perfekt met de talrijke mogelijkheden tot regeling van de zetel en het stuur. Met een dubbel oogscherm en met zijn verhoogde toerentellers is het dashboard duidelijk (eveneens op de Civic te zien) en de verlichte aanwijzers springen aan, even als men van versnelling moeten veranderen. Een echt onnodig snufje ! Achteraan is de beenruimte correct voor dit segment en de afwezigheid van de aandrijvingstunnel op de vloer laat aan de persoon toe die middenin zit beter zijn voeten plat te leggen, wat geen luxe is ! Mechanische vijf Onder de motorkap nemen drie D4D diesels plaats. En vanaf het begin van het gamma, ontwikkelt de 1.4 90 pk, onder ander te zien op de Yaris. Met 126 pk, biedt de 2.0 flinke prestaties tegenover het hogere gamma, vertegenwoordigd wordt door de 2.2 van 177 pk. De offerte in benzine blijft niet achter met de nieuwe 1.6 VVT-I van 124 pk, bijgestaan door een 1.4 van 97 pk. De Auris start net zoals de mode het nu wilt, door een druk op de knop. De 2 liter D4D versie van onze geteste wagen klinkt onmiddellijk goed geluidsdicht. Met een leeggewicht van bijna 1,4 ton, lijdt de Japanse auto van een zekere reactietijd van de turbo die jammer genoeg te traag is en die het prestatievermogen van de versnellingen beboet. Bovendien, wanneer deze toch brutaal aanslaat tijdens een krachtige versnelling, heeft dit als gevolg dat de wielen gaan slippen en dus eveneens het ESP systeem doet aanslaan. Ondanks zijn « turbo lag » en zijn tekort aan koppel bij laag toerental, vertoont deze motor zich op zijn gemak op autosnelwegen waar zijn soepelheid wonderen maakt. Wat uiteindelijk uitkomst is dat de rijsensaties ongoochelend zijn omdat het voorstel te vaag is en ondersturig. Dit vertaalt zich door een onaagenaam gevoel aan het stuur, in achterstand met wat de concurrentie doet. Bovendien volgt de mechanische 6-doos eveneens deze tendens met een nalatige begeleiding van de pook. Tenslotte waren wij teleurgesteld daar wij door Toyota aan beter gewend zijn. Deze wagen is maar weinig communicerend en middelmatig goed afgewerkt (geknars & verdachte ineenzetting). Deze Auris heeft ons dus niet overtuigd, en zeker niet tegover een concurrentie die héél interessante modellen biedt. In maart op de markt gebracht, wordt de Toyota verkocht vanaf 15.170 € in een benzineversie en aan 16.350 € voor de diesel.