8.400 rpm !
Een maximale toerental voor een motor die het niet minder is. Met 415 pk aan 7.600 rpm en 405 Nm aan 5.500 rpm, ontwikkelt deze motor uitzondelijke specifieke waarden ! Inderdaad, deze motor is nog niet ten einde met het voortstuwen van deze wagen naar de horizon, en ... met een waanzinnig geluid ! Men dacht dat we op Le Mans waren ! De motor onthult zich als echt competitie-minded, en zeker bij het behalen van de laatste toeren op de teller ! Op volle kracht is het een werkelijk genoegen daar deze motor nooit blijkt op te geven en een sensatie geeft tot op de bodem van de 7.000 rpm... maar er blijft nog 1.400 over voor dat de contactonderbreken in gang komt !
De schakelingen zijn langer dan deze van de turbo, wat de verbetenheid van deze motor zonder enig commentaar aanvaardt, en dit, in een indrukwekkende rechtlijnige houding. Doos en koppeling zijn natuurlijk nogal stevig, wat niet opmerkelijk is.
Typisch voor de baan
Uitgerust met een héél nauwkeurige stuurinrichting wordt deze GT3 toch onder controle gehouden, maar vertoont zich spontaner dan de Turbo. Hij reageert op elke beweging van de teen of van de pols ! Een en al genoegen voor specialisten, maar hij zou meer dan één groentje verrassen. Bovendien, verleent de extreme hardheid aan deze GT3 een bijtende doeltreffendheid. Dit ruikt hier naar racen ! De facto, dat is waarvoor hij bedacht werd… In feite werd de GT3 voorzien van een zéér nauwkeurig raamwerk die best op circuit met brede rijstroken getest wordt. Maar let op vette of natte banen : u zult met een flinke dosis bescheidenheid moeten sturen.
Het remmen is nogmaals héél doeltreffend en met een uithoudingsvermogen bijna zonder enige beperking. Dit kan nog verbeterd worden door het kiezen van keramische remmen, maar pas op voor de gepeperde onkostennota !
Je hoeft er enkel naar te kijken om te begrijpen dat dit volledige nieuwe frame urenlang in de blaasmachine verbleef, het praktische neemt hier de overhand op het esthetische. Elk waardeert hier volgens zijn smaken de aangebrachte wijzigingen, maar aangezien de efficiëntie er is…
Met een verlaagde carrosserie en zijn race-veringen betoont de GT3 zich absoluut niet comfortabel, wat de wandelingen op circuits verplicht maakt om zo volmaakt te kunnen genieten van zijn beschikbaar vermogen… Men vergeet dus het met vakantie gaan, en zeker met zo’n geluid die bovendien goed aanwezig is in de binnenkant van de wagen... Bovendien spreekt men hier van een stipte tweeplaats. Wat voor zichzelf spreekt, men ziet toch zelden een volledige familie plaatsnemen in een racewagen op circuit...
Goedkoper dan de turbo
Bijna 30.000 € goedkoper dan de 911 Turbo, werd de GT3 hier meer getypeerd als race auto en is onbekwaam om de veiligheid en het comfort van deze laatste weer te geven. Twee klantensoorten in feite. Toch blijven de optieprijzen Porsche gekenmerkt, met keramische remmen aan de prijs van een nieuwe kleine wagen : 9.135,50 € ! Voor de zetels in koolstofvezel, enkel te verkrijgen in optie met het pack Clubsport, moet men rekenen op 4.961 € ! Daarentegen, is dit pack gratis en bevat eveneens vastgeschroefde binnenwelfbogen, het bestuurdersharnas en een brandblusapparaat. Wat het GPS systeem en de DVD speler betreft aan 3.025 €, is het gebruik van beiden héél beperkt voor een wagen die bestemd is voor racebanen en waar de bochten zelden van plaats veranderen...
Besluit
Op de eerste plaats opgedragen aan een uiterste doeltreffendheid op circuit, biedt de GT3 de mogelijkheid tot het stadsgebruik. Gebruik, maar geen uitbuiting, daar de capaciteit te hoog ligt. Hoe dan ook zal de klant verwittigd worden : deze Porsche bezorgt een uiterst plezier aan diegene die er hoe dan ook en ergens mee kunnen omgaan. Men spreekt hier niet over het grand tourismo comfort van de Turbo, maar wel van een werkelijke race machine die op de baan geplaatst wordt. Logisch en hartstochtelijk, zijn gebreken zijn meer karaktertrekken die zijn eigen persoonlijkheid creëren, deze van een buiten standaard voertuig opgedragen aan de competitie.
Ontdek meer inzichten
Porsche