Op het salon van Genève liet Seat ons al het concept van de nieuwe Ibiza zien. Nu krijgen we de definitieve versie voorgeschoteld. Seat geeft détails vrij over het vijfdeurs model, het model dat als eerste op de markt zal komen.

Dynamisch! Zo mogen we de nieuwe look samenvatten. Het resultaat is een sobere sportiviteit en elegantie. Het nieuwe radiatorrooster maakt hem meteen herkenbaar als een Seat, zonder daarom identiek te zijn aan de Leon of Altea. Hoed af voor onze landgenoot Luc Donckerwolke, het brein achter het nieuw design. De afmetingen van de nieuwe Ibiza gaan er een beetje op vooruit, hij is 4,052 m lang, 1,693 m breed en 1,442 m hoog.

De nieuwe Ibiza volgt de trend in zijn segment en wordt 25 kilo lichter dan zijn voorganger. Dat is altijd goed meegenomen. Voor de motoren werden vermogens van 75 tot 105 pk weerhouden, wat mooie prestaties als gevolg zal hebben. Er staan drie benzinemotoren op het lijstje (1,2 l 70 pk, 1,4l 85pk en 1,6 l 102 pk), en evenveel dieselmotoren (1,4 TDI 80 pk en 1,9 TDI 90 en 105 pk). De CO2 uitstoot is bijzonder beperkt, Seat kondigt een uitstoot van minder dan 160 gr/km aan voor alle benzinemotoren en 120 gr/km voor de dieselmotoren.

Zoals verwacht zal de standaarduitrusting heel compleet zijn met een “hill assist”, actieve mistlampen met “bochtverlichting”, een USB aansluiting, bi-xenon koplampen en radio met Bluetooth ...

De driedeurs versie komt tegen het eind van het jaar op de markt. De fans van de sportieve FR en Cupra versies zullen wat geduld moeten uitoefenen. Seat heeft omtrent die modellen nog geen enkele informatie vrijgegeven.