Hij zal meteen al weten wat te doen, de nieuwe Korando. Als SUV in het C-segment komt hij namelijk uit tegen kleppers als de Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson, Peugeot 3008 en Nissan Qashqai. Met een lengte van 4,45 meter wil hij vooral inzetten op ruimte. Onder meer voor de passagiers achteraan en in de koffer. Die is 551 liter groot en kan worden uitgebreid tot 1.248 liter.
Qua design haalt de nieuwe Korando de mosterd bij de SiV-2-conceptcar die in 2016 in Genève getoond werd. De SUV krijgt ook het tekenwerk van zijn grotere broer, de Rexton. Wat de Korando nog niet krijgt, is een hybride of elektrische aandrijflijn, in tegenstelling tot wat de Koreanen ons vorig jaar deden vermoeden.
Een volledig elektrische versie volgt in een later stadium, aldus SsangYong. Voorlopig start de Korando zijn carrière met een 1.5 turbobenzine van 163 pk en een 1.6 diesel van 136 pk. Een manuele versnellingsbak met zes verzetten is standaard, een zestrapsautomaat op beide motoren een optie.
Binnenin springt vooral het opgewaardeerde interieur in het oog. Ook daar zit de Rexton voor iets tussen. Deze Korando krijgt onder meer een infotainmentscherm van 9,2 duim, een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 duim, Apple CarPlay, Android Auto en navigatie. Nog opvallender is de veiligheidsuitrusting: een noodremhulp, rijstrookhulp, adaptieve cruise control en dodehoekwaarschuwing zijn zo goed als allemaal standaard.
De nieuwe SsangYong Korando komt midden 2019 op de markt. Prijzen worden later bekend gemaakt.