De Cadillac Evoq die in 1999 op het Autosalon van Detroit debuteerde als de artistieke en wetenschappelijke toekomst voor de prestigeconstructeurs, wordt realiteit in de vorm van de Cadillac "XLR". De XLR koppelt een spectaculair design aan een hele reeks innovatieve technologieën. Onder de kap van de nieuwe luxeroadster komt de eerste versie van een krachtigere 4,6-liter Northstar die de achterwielen aandrijft. Bovendien zal de XLR standaard worden voorzien van een elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat met een op de achterbrug gemonteerde versnellingsbak. Deze nieuwe Cadillac werd ontwikkeld op basis van het toekomstige sportwagenplatform van GM dat speciaal voor cabrio’s werd ontworpen. “Dit platform werd onlangs gepatenteerd door GM en is ideaal voor sportieve open tweezitters,” aldus David Hill, lijnverantwoordelijke voor sportwagens. “Met zijn geavanceerde, met waterstralen gevormde stalen langsdraagbalken en zijn aluminium kooi zal de XLR hoge toppen scheren op vlak van structurele efficiëntie, rijcomfort en wendbaarheid.” De XLR is tevens uitgerust met enkele technologieën van de beste leveranciers ter wereld. Zo was het Duitse Car Top Systems GmbH verantwoordelijk voor de elektrisch wegklapbare hardtop. Car Top Systems ontwierp voordien trouwens al de dakarchitectuur voor enkele van de meest succesvolle cabrio’s ter wereld. De XLR biedt zijn klanten het rijplezier van een roadster en tegelijk al het comfort en de extra veiligheid van een coupé. De XLR is uitgerust met het revolutionaire PAX-systeem met noodloopbanden van Michelin. Dit systeem verbetert aanzienlijk de beheersing over de wagen indien één van de banden lucht zou verliezen. “Zelfs wanneer één of meerdere banden lek zijn, blijft de wagen bestuurbaar,” verduidelijkt Jay Spenchian, Cadillac XLR en CTS brand manager. “Het PAX-systeem van Michelin creëert een nieuwe norm inzake rij-eigenschappen en wegligging en combineert deze met de veiligheid en het comfort van noodloopbanden." De Cadillac XLR wordt voorgesteld in 2003 en zal geproduceerd worden op een speciale assemblagelijn in de Bowling Green Assembly-fabriek van General Motors in Kentucky.