De Volkswagen Kever is een echte legende. Zijn carrière was lang én succesvol, getuige de 21,5 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. De New Beetle uit 1998 presenteert Volkswagen weer een nieuwe Kever. The Beetle werd tegelijk in Sjanghai, Berlijn en New York voorgesteld.
Duistere geschiedenis
Bij Volkswagen praat men niet graag over het ontstaan van de Kever. Alles begon namelijk met de ambities van Adolf Hitler om Duitsland mobiel te maken. Zo werd de Volkswagen geboren, de auto voor het volk. In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog werd de auto alsnog in productie genomen, met het bekende succes. Hij kreeg naargelang het land bijnamen als Kever, Coccinelle, Beetle, Käfer, Vocho, Fusca of Maggiolino en werd al snel een onmisbaar vervoermiddel voor velen. Niet alleen Duitsland, maar de hele wereld werd mobiel.
Hot Rod
Na de ronde vormen van de vorige Beetle, trekt Volkswagen nu de kaart van sportiviteit met The Beetle. Het lagere dak en de grotere lengte en breedte maken hem atletischer, een beetje zoals de hot rods en top chops op basis van de oude Kever. De geïntegreerde achterspoiler is de kers op de taart. Vanbinnen wilde Volkswagen eerder een coupé- dan een berline-indruk geven. Kortom, de nieuwe Beetle is sportief.
Nostalgisch en modern interieur
Voor de bestuurder staan drie grote tellers (toerenteller, snelheidsmeter en brandstofindicator) met in het midden van de snelheidsmeter een boordcomputer. Voor een vleugje kitsch, grasduin even in de accessoires zoals de drie meters bovenaan middenconsole (olietemperatuur, turbodruk en chronometer). Nog een sportief accent! Uit nostalgie voorziet Volkswagen een bijkomend handschoenkastje dat naar boven openklapt en herinnert aan de eerste Kever.
Toptechnologie
De eerste Kever was even goed uitgerust als de goelags van de Sovjetunie, maar de nieuwe wordt een leuk speeltje voor modebewuste dames, met onder andere een knappe geluidsinstallatie, toegang tot het interieur met de sleutel op zak, een panoramisch dak en bi-xenonkoplampen.
Moderne motoren
De techniek van de Beetle is uiteraard mee met zijn tijd. Terwijl de eerste Kever met luchtkoeling een reuzendorst had en even snel was als een gehandicapte koe, is de nieuwe Beetle pittig én zuinig. Onder de motorkap liggen bekende motoren: drie TSI's (benzine) en twee TDI's (diesel). Het gaat om de 1.2 TSI (105 pk), 1.4 TSI (160 pk), 2.0 TSI (200 pk), 1.6 TDI (105 pk, 4,3 l/100 km en 112 g CO2/km) en 2.0 TDI (136/140 pk).