Alle motoren in de nieuwe XC90 zijn ‘kleine’ viercilinders die gekoppeld worden aan een automaat met acht versnellingen. Dat betekent niet dat de vermogens laag zouden liggen. De topversie heet T8 Twin Engine, een verwijzing naar zijn twee motoren: een tweeliter viercilinder benzinemotor met compressor en turbo die de voorwielen aandrijft en een elektromotor voor de achterwielen. Samen leveren ze 400 pk. Het is ook mogelijk om ongeveer 40 km alleen elektrisch te rijden. Dankzij de hulp van de elektromotor kan deze XC90 een CO2-uitstoot van ongeveer 60 g/km voorleggen, indrukwekkend voor een mastodont met zeven zitplaatsen en vierwielaandrijving.
Natuurlijk zijn er ook andere, meer bescheiden krachtbronnen beschikbaar. Het gamma start bij de voorwielaangedreven D4 (190 pk). Van dezelfde twinturbodiesel bestaat een D5-variant met 225 pk. Voor benzinerijders is er tot slot de T5 met 254 pk.
Eerder liet Volvo al het interieur van de nieuwe XC90 zien, waarin een multimediasysteem met centraal aanraakscherm het aantal knoppen tot een minimum beperkt. Dankzij Android Auto en Apple Carplay zul je de meeste smartphones kunnen koppelen aan het systeem.
Volvo lanceert de nieuwe XC90 op het salon van Parijs in oktober.