Leef er op los! Dat is wat elke Nissan concessiehouder zou kunnen zeggen bij het overhandigen van de sleutels van een 350Z Roadster aan zijn nieuwe eigenaar. De coupé versie had ons al opgeruimd, en de cabrio versie werd uit dezelfde soort geboren, ondanks zijn zwaarte.

Antiregime

Telkens als een wagen zijn dak verliest, neemt hij gewicht bij. Het is nu éénmaal zo. De Fair Lady wijkt er niet van af. Het is niet het achterwerk dat bijkomt, maar de verstevigingen…met 70kg, het opendak mechanisme voor 30 kg en 10 kg voor de elektrische zetels. Een totaal van 110 kg, om zo de wijzer op 1645 kg te plaatsen.

Strakheid

Zwaarder, de roadster blijft plezierig om mee te rijden, al hebben wij de indruk dat enkele van de 280 pk’s uit de weg blijven van deze V6 van 3498 cm³. Maar wat een geluk voor de strakheid. Uiteindelijk, ontgeeft de 350Z Roadster ons het gevoel van ontleding. Alles blijft netjes op zijn plaats, even op kleine banen.

Valse wildheid

De testrit gebeurde op de weersomstandigheden zoals men deze zo goed kent in ons klein landje : nat. Onnodig te zeggen dat bij elke te optimistische afwijking, de achterwielaandrijving deze de wagen doen vlug doet slippen. Deze Nissan heeft dus degelijk een wild karakter. Maar het meest verbazend, is de plotse breuk wanneer het antislip in gang treedt. Even indien men deze afzet, hij blijft bewaken…men kan zichzelf dus doen schrikken, maar zonder er spijt van te hebben.

Sportief

Zoals de coupé, is de roadster een reële rillingverdeler. De versnelling evenaart deze van een sportieve : van 0 tot 100 km/u in 6,4 sec. De topsnelheid werd beperkt tot 250 km/u. Het plezier gaat eveneens langs de 6-versnellingsdoos, met goed bedachte schakelingen. Van de 1ste tot de 5de zijn het korte schakelingen juist voor de driftigheid. De 6de is iets langer en bestemd voor lange autosnelwegen. Dit gezegd zijnde, heeft de 350Z een groot geheim : het koppel van 363 Nm aan 4800 rpm.

Te gemakkelijk

De Nissan is ongelofelijk soepel en zonder enige aarzeling bij laag regime. De schakelingen volgen elkaar in een snel tempo op en laat zich horen, sommige zelfs zoals op een motorfiets. Kortom, met een dergelijke gemakkelijkheid blijft enkel nog het plezier over. En zeker als de melodie van de uitlaat bewerkt werd om uw motor muziekaal te laten horen, even bij normaal rijgedrag.

Brembo

In het algemeen heeft de cabrio versie het remsysteem overgenomen van de coupé versie : vier grote remschijven met beugels en vier ventielen vooraan en twee achteraan. Krachtige en doeltreffende remmen dus, die een sportief rijgedrag toelaten. Trouwens kreeg de roadster een nieuwe versterker en nieuwe regelingen van het bijstandssysteem.

Zoetzuur

In vergelijking met de coupé, in een Europese versie, heeft de roadster een betere meegaande vering. Geen nadeel, want met de haren in de wind rijdt men normaal iets kalmer… Het servostuur is echter strakker. Ideaal om de 350Z goed in de bochten te plaatsen of om de wielpositie goed te beheren indien men de wagen schuin plaatst.

20 seconden

Om het dak af te sluiten heeft men een goede 20 seconden nodig. Eerst moet men het drievoudige sluitsysteem ontgrendelen van het katoenen / pvc dak, door manueel het hendel in werking te stellen. Alvorens de elektrische fee haar werk doet. En om te vermijden dat men zich de haren in de dakbeweging mengt, beweegt de passagierzetel van 6 graden naar voren voordat het dak netjes op zijn plaats ligt. Deze wordt op een elegante manier opgeborgen onder een tondek. Ander karaktertrek van deze Nissan.

Aerodynamisme

Om de woeligheden te vermijden bij het rijden met open dak, hebben de ingenieurs gewerkt aan het aerodynamisme van het dak maar ook van de achterzijde. Meer, het windscherm wordt standaard geleverd. Men kan zich dus gerust laten gaan, zonder teveel onstuimigheid.

Lacunes

Daar men de sfeer terugvindt van de coupé versie, pest men ook op de GPS en zijn maar weinig overtuigend scherm. Zonder te spreken van het plastiek dekblad, héél broos … en zo broos dat het in de wagen op een klevertje staat : gelieve kalmpjes te behandelen.
De zetels hebben ook enkele problemen, bij regelingen met gesloten deuren. Men zou er bijna zijn hand bij afrukken. Wat de koffer betreft, die beschikt over 130 liters nuttig volume. Gelukkig dat de bergruimtes en het audio-systeem alles weer goed maakt tussen ons.

Leef er op los!

De sfeer aan boord is er sportief door een volt- en manometer met 240Z referentie. Men beschikt ook over het rode puntje, die ons aanwijst dat het eindelijk tijd wordt om verder door te schakelen.
Uiteindelijk zijn de toerenteller, de snelheidsmeter en de temperatuuraanwijzer solidair met de bestuurskolom die zich in hoogte en diepte regelt.

Prijs/kwaliteit verhouding

Men moet toch de moeite ondersteunen van Nissan die een wagen biedt, met zo’n adrenaline verdeler, aan zo’n behoorlijke prijs. Men leeft er toch wel echt op los, zonder daarbij meer dan 50.000 € te moeten uithalen van ons spaarboekje.
Goed, toch is er het verbruik. Officieel en in gemengd verbruik slorpt deze 350Z r�oadster 11,7 liters van 98 octane bij 100 km/u.
Maar men zou een echte monnik zijn indien men niet gewaagd is om de motor open te trekken...en dus véél meer brandstof te gaan verbruiken.

© Olivier Duquesne & Lionel Hermans