Met de 370Z en de GT-R heeft Nissan zich ontpopt tot een niet te verwaarlozen speler onder de fabrikanten van sportwagens. Daar staat ook een ecologisch bewustzijn tegenover, versterkt door de volledig elektrische Leaf die verkozen werd tot Auto van het jaar 2011. Een sportieve filosofie koppelen aan elektrische aandrijving is dan ook een logische volgende stap.
Scherpe lijnen
Hoekige lijnen en een gespierd voorkomen met enkele rondingen dat een gevoel van brute kracht opwekt, dat is kort samengevat de Esflow. Het concept is heel uitdagend getekend en herinnert aan de lijn van de sportieve Z-modellen. De panoramische voorruit is onmisbaar voor het zicht en versterkt de dynamische indruk. Over de ingewikkelde achterkant hebben we wel enkele bedenkingen.
Twee elektromotoren
In tegenstelling tot de huidige sportwagens van Nissan wordt de Esflow aangedreven door twee centraal achterin geplaatste elekromotoren. Ze drijven elk één van de achterwielen aan voor een doeltreffend weggedrag. De lithium-ionbatterijen werden zo laag mogelijk geplaatst, kwestie van het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. De Esflow is een echte sportieveling en dat blijkt ook uit de acceleraties: minder dan vijf seconden van 0 tot 100 km/u. De autonomie blijft beperkt tot een kleine 250 km.