Op dit moment is de Nissan Leaf de meest verkochte elektrische auto ter wereld. Toch biedt de Japanse constructeur geen andere elektrische modellen aan in zijn gamma. Dat moet in de toekomst zeker veranderen, eventueel met een crossover. Met de Qashqai en de Juke is Nissan natuurlijk een specialist in het genre.

Elektrisch

Geen benzines of diesels onder de kap, maar twee elektromotoren die elk een as aandrijven. Samen zijn ze goed voor 435 pk en 700 Nm. Nog indrukwekkender is de batterij, die onder de vloer zit en een rijbereik van 600 kilometer belooft.

Autonoom

De nieuwe Leaf en Qashqai krijgen binnenkort het ProPilot-systeem, dat op snelwegen en in files assisteert. Dit model gaat verder, met een volledig autonome rijmodus waarbij de auto het integraal overneemt van de chauffeur. Het interieur werd in die zin aangepast, met een clean dashboard, een stuur dat zich terugtrekt wanneer de rijmodus wordt ingeschakeld en zetels die zich dan naar achteren omdraaien.

Augmented reality?

Net als massaconstructeurs die een head-updisplay aanbieden in de vorm van een klein plaatje voor de neus van de chauffeur in plaats van een dure projector die de informatie op de voorruit weergeeft, gebruikt Nissan een clevere oplossing voor augmented reality. Geen ultragesofistikeerde voorruit in de vorm van een transparant computerscherm, maar een transparante glasplaat die langs het dashboard en de portieren loopt. Het effect is natuurlijk minder spectaculair, maar als de voorruit barst zal de rekening minder gepeperd zijn…