Met zijn 4,36 meter is deze nieuwe X2 trouwens korter dan de BMW X1, en met 1,53 meter ook zowat zeven centimeter lager. Wel deelt hij hetzelfde voorwielaangedreven platform, dat ook dienst doet onder de 2-Reeks Active Tourer en onder meer de Mini Countryman. Ook de wielbasis blijft met 2.670 millimeter identiek.
M Sport X
Qua design kiest BMW de laatste jaren meestal voor een behoudensgezind en enigszins voorspelbaar design, maar de X2 pakt uit met enkele opmerkelijke details. Zo zijn de klassieke “nieren” van het radiatorrooster onderaan breder en worden ze smaller naar boven toe. De typisch opwippende gordellijn, die ze bij BMW “Hofmeisterknik” noemen, is uitgerekt en mondt uit in BMW logo’s op de C-stijlen. Net als bij de legendarische BMW 3.0 CSL… De M Sport X-uitvoering voegt tot slot grijze contrastaccenten toe rondom het koetswerk, inclusief de wielkasten.
Drie manieren
Het interieur oogt vertrouwd voor wie bekend is met de nieuwe generatie van de X1. Centraal op het dashboard staat een 6,5 duim groot infotainmentscherm, dat als optie met navigatiesysteem 8,8 duim groot kan zijn. In dat geval zijn er drie manieren om het infotainmentscherm te bedienen: met draaiknop, met je stem of op het touchscreen zelf.
Het infotainmentscherm kan naar goede BMW-gewoonte volledig worden geconnecteerd, met wifi-hotspot, inductielading voor smartphones, Apple CarPlay en een hele hoop apps en toepassingen, waaronder een die automatisch je huidige positie en geschatte aankomsttijd doorstuurt naar de contactpersoon met wie je een afspraak hebt.
Uitgebreid
Op vlak van veiligheid heeft de X2 heel wat te bieden: van de klassieke aanrijdingswaarschuwing met noodremfunctie en voetgangerherkenning over rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning tot een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie. De X2 helpt je ook parkeren: van parkeersensoren over een achteruitrijcamera tot een actieve parkeerhulp.
Motoraanbod
Aftrappen doet de BMW X2 met één benzinemotor en drie diesels. De benzinemotor is de sDrive 20i-viercilinder met 192 pk, gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Zelfontbranders zijn er in de vorm van de xDrive 20d-viercilinder met 190 pk en xDrive-vierwielaandrijving (op onze markt ook verkrijgbaar met beperkt vermogen), en de xDrive 25d-viercilinder met 231 pk en vierwielaandrijving. Beide diesels zijn standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
BMW plant nog enkele nieuwe motoren een paar maanden na de lancering: de sDrive 18i-driecilinder turbobenzine (140 pk, manuele zesversnellingsbak), de xDrive 20i (met vierwielaandrijving), de sDrive 18d en xDrive 18d (beide 150 pk en een manuele zesversnellingsbak). Zijn wereldpremière is voorzien voor het autosalon van Detroit in januari, maar hij zal tegelijk ook bij ons in Brussel te zien zijn. Vanaf maart 2018 verschijnt hij officieel op de markt.