Omdat de landoppervlakte van de Aziatische stadstaat beperkt is en maar liefst 12% ervan bedekt is door wegen, moet elke inwoner van Singapore die een nieuwe auto wil kopen sinds 1990 eerst een certificate of entitlement halen. Met die toestemming mag je gedurende tien jaar lang een auto bezitten. Na tien jaar moeten de Singaporezen een nieuwe toestemming kopen (die vaak duurder is dan de waarde van de auto op dat moment) of hun auto uitschrijven.

Veiling

Daar komt nog bij dat je de toestemming niet gewoon koopt, maar op het certificaat moet bieden in een veiling. De startprijs wordt bepaald op basis van de categorie waarin je auto valt: hoe groter je motor, hoe duurder het certificaat. Tel dat op bij allerlei andere taksen en invoerheffingen, en voor een compacte SUV inclusief certificaat betaal je in Singapore al snel € 90.000.

Openbaar vervoer

Dit jaar mag het aantal nieuwe auto’s op de Singaporese wegen met 0,25% toenemen. Vanaf februari 2018 tot 2020 wordt dat cijfer zelfs helemaal op 0% gezet. De Singaporese regering wil zoveel mogelijk inwoners het openbaar vervoer op krijgen, een sector waar het de laatste zes jaar fors in investeerde.