Nog een ander cliché: de XF is een belangrijk model voor Jaguar. In 2007 was hij de eerste Brit volgens de nieuwe, moderne stijl waarmee Jaguar zijn klassieke imago van zich af wilde schudden. Enkele jaren later volgde de Sportbrake. Vandaag ziet het Jaguar-gamma er helemaal anders uit dan tien jaar geleden: met de XE, XF, XJ, F-Pace en F-Type is het bijzonder gevarieerd. En daar komen binnenkort nog eens de E-Pace en I-Pace bij.
Laat me raden: de nieuwe XF Sportbrake is groter dan zijn voorganger?
Verrassend genoeg: nee. Al moet je er dan wel een lintmeter bijhalen. De nieuwe Sportbrake is welgeteld 6 millimeter korter dan zijn voorganger, maar meet nog steeds vlot 4,95 meter. Hij oogt wel een stuk slanker en scherper: dat komt vooral door de lang uitgerekte achterste zijruit en de lichtjes aflopende daklijn. Samen met de D-stijl die niet meer donker is maar voortaan in koetswerkkleur gedrapeerd is, geeft hem dat wat shooting brake-allures.
Hoe vertaalt zich dat in de binnenruimte?
Dat vertaalt zich door een meer dan correct plaatsaanbod: vooraan zitten de twee passagiers royaal, en ook achteraan hebben de passagiers allerminst te klagen over been- en hoofdruimte. Dankzij een achterbank die enkele graden naar achteren gekanteld is, zit die trouwens bijzonder comfortabel voor lange ritten.
Ook de koffer heeft royale proporties: 565 liter met de achterbank rechtop, 1.700 liter met de rugleuning (standaard in drie delen) neergeklapt. Dat kan je doen met hendels op de rugleuning of vanuit de kofferruimte. De kofferklep, die in polymeer is uitgevoerd om gewicht te besparen, opent automatisch via een voetzwaai onder de bumper, sluit ook automatisch, en de openingshoek kan worden ingesteld. Handig in parkeergarages met een laag plafond.
Hoe is de sfeer aan boord?
Modern en luxueus. De oases van leder en hout van weleer maakten bij de vorige XF al plaats voor een vleugje moderniteit, en deze XF Sportbrake trekt die lijn door. De ventilatiemonden draaien dus nog altijd open als je de auto start, de versnellingshendel is nog steeds een ronde draaiknop, enzovoort. Luxe en een premiumgevoel zijn er dus zeker, maar de Jaguar is niet helemaal dezelfde isolerende cocon die de Mercedes E-Klasse en BMW 5-Reeks bijvoorbeeld wel zijn.
Wat biedt Jaguar aan connectiviteit?
Standaard krijg je een infotainmentsysteem met 8 duim groot touchscreen, dat je ook met je stem kunt bedienen. Als optie is er een 10 duim groot scherm dat je grotendeels kunt personaliseren, en natuurlijk zijn er de onvermijdelijke apps om je smartphone te integreren en om de status van je auto vanop afstand te bekijken. De bediening van het systeem vergt wat gewenning, maar uiteindelijk blader je moeiteloos door alle menu’s en instellingen.
Over naar de motoren. Wat zit er onder de kap?
Vooral dieselmotoren, in de vorm van de 2.0 viercilinder Ingenium-diesel. Die is er met 163, 180 en 240 pk (respectievelijk E-Performance, 20d en 25d), en is altijd gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De E-Performance is er ook met manuele versnellingsbak en is de enige versie die uitsluitend achterwielaangedreven is. De 20d en 25d zijn ook beschikbaar met vierwielaandrijving.
Ten slotte is er nog de 3.0 V6 dieselmotor, de 30d, die 300 pk produceert en alleen verkrijgbaar is met automaat en achterwielaandrijving. Het benzineaanbod is bij ons beperkt tot de 2.0 viercilinder met 250 pk, in combinatie met de achttrapsautomaat en achter- of vierwielaandrijving.
Hoe rijdt de XF Sportbrake?
We brachten de meeste stuurtijd door in de 25d met vierwielaandrijving en in de 30d. Beide versies sturen zo dynamisch, evenwichtig en efficiënt als je van een Jaguar verwacht, met een gewillige vooras die niet hoeft onder te doen voor de berline. Alleen het hoge gewicht laat zich voelen in de bochten en bij het remmen: ondanks een aluminium structuur zet hij vlot 1,8 ton op de weegschaal, maar met enkele zwaarwichtige opties als een groot panoramadak slaat de naald in de praktijk nog verder door.
Nog in de praktijk legt de 25d, de viercilinder dus, minder enthousiasme aan de dag dan hij op papier met 6,7 seconden naar 100 km/u belooft. Bovendien klinkt zijn soundtrack weinig geraffineerd door in het interieur. Heel wat anders bij de 30d: die doet er op papier amper een seconde sneller over, maar reageert dankzij zijn royale koppel (700 Nm) veel soepeler, romiger en atletischer, en geeft de XF Sportbrake een totaal ander, veel sportiever karakter. Deze motor zit de Jaguar als gegoten.
Hoe zit het met de veiligheid?
Op dat vlak is de XF Sportbrake competitief: de klassiekers zoals een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning zijn aanwezig, net als een vermoeidheidsherkenning, adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie, dodehoekwaarschuwing en parkeerhulp.
Hoeveel kost hij?
Instappen doe je in de Jaguar XF Sportbrake in de 2.0 E-Performance van 163 pk, met manuele zesversnellingsbak. Die kost € 43.290. De prijsvork loopt tot € 76.460, voor de 3.0 V6 dieselmotor van 300 pk in de rijkelijk uitgeruste First Edition-uitvoering. En dan is er natuurlijk nog de optielijst, waarmee je de Sportbrake nog luxueuzer en technologischer kunt aankleden: een aanpasbaar digitaal instrumentenpaneel, gebarenbediening voor het schuifdak, een Meridian-geluidsinstallatie, enzovoort.
Besluit?
De Jaguar XF Sportbrake zet de kwaliteiten van zijn voorganger en van de berline verder in de verf, met een dynamisch weggedrag, een royaal plaatsaanbod en dito kofferruimte. Zijn Duitse concurrenten overtroeven doet hij niet, maar hij volgt wel moeiteloos in hun kielzog. Wie eens iets anders wil dan de traditionele Audi A6 Avant, BMW 5-Reeks of Mercedes E-Klasse, is bij de Jaguar XF Sportbrake aan het juiste adres. De Ingenium-diesels zullen in de smaak vallen bij fleetmanagers, maar de V6-dieselmotor biedt onovertroffen rijplezier.