Nissan verklaarde in een persbericht dat de manier waarop de tests werden uitgevoerd, niet voldeed aan de voorgeschreven normen. Ook stelde het Japanse merk vast dat medewerkers inspectieverslagen hadden ingediend op basis van veranderde metingen. De manipulatie van data gebeurde tijdens steekproeven, onderdeel van de definitieve inspectie van de auto's.
“Voldoen aan specificaties”
Het merk verduidelijkte niet hoeveel voertuigen betrokken zijn, noch hoe lang de illegale methodes werden toegepast. De constructeur bracht het Japanse ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme op de hoogte.
Nissan verifieerde de cijfers van de betrokken auto’s opnieuw. Volgens het bedrijf voldoen die allemaal aan de Japanse veiligheidsnormen en is de uitstoot conform de specificaties in de catalogus, "wat betekent dat er geen fouten zijn in de cijfers over het verbruik" die het bedrijf aan haar klanten meedeelt. Uitzondering zijn de modellen GT-R, maar Nissan verduidelijkte niet met welk probleem dat model kampt.
Terugroepactie
Vorig jaar uitte de Japanse overheid forse kritiek op Nissan omdat controleurs van het bedrijf niet de vereiste vergunningen hadden om inspecties uit te voeren. Dat leidde tot een terugroepactie in Japan van 1,2 miljoen auto's.