Iets meer dan 10 jaar geleden bouwde Hyundai nog karakterloze budgetauto’s. Vandaag biedt het merk nog steeds een mooie verhouding prijs-uitrusting, maar zijn modellen zijn veel begerenswaardiger geworden, vooral dankzij hun knappe design.

Als je zou denken dat het merk, dat in de perceptie van de meeste klanten vandaag niet meer moet onderdoen voor een goede Japanse autobouwer, op een peil is gekomen waarmee het tevreden is, dan suggereert de nieuwe Santa Fe toch iets anders. In vergelijking met zijn voorganger is de top-SUV van het merk namelijk fors gegroeid, maar vooral zijn looks en uitrusting zijn stevig upmarket gegaan.

Cascading Grille

Deze forse SUV maakt indruk. Vooral aan de voorkant, met zijn opvallende radiatorrooster. Het ontwerp ervan is een variatie op de Cascading Grille waar Hyundai al een paar van zijn modellen mee heeft getooid, maar nergens straalt het zoveel agressie en kracht uit als hier.

Dat de Santa Fe groter oogt, is niet alleen een designillusie: in vergelijking met zijn voorganger is hij liefst 70 millimeter gegroeid, tot 4.770 mm. De wielbasis is 65 millimeter langer geworden (2.765 millimeter) en de koffer is met 40 liter uitgebreid tot 625 liter. De nieuwe Santa Fe is zo groot geworden dat hij in tegenstelling tot zijn voorganger geen afgeleide met verlengde wielbasis meer krijgt. Of toch niet in Europa, want Noord-Amerika ontvangt wel nog een Grand Santa Fe.

Maar goed, onze ‘kleine’ versie is er wel naar keuze met vijf of zeven zitplaatsen, waarbij de vijfzitter zeer ruim is voor alle passagiers (38 millimeter meer beenruimte op de tweede rij dan voordien) maar de zevenzitter eerder een 5+2 is.

Kindervriend

Als we dan toch over het interieur bezig zijn: niet alleen de ruimte, maar ook het kwaliteitsgevoel is er met sprongen op vooruit gegaan. Het dashboard in onze testauto’s was met dik en zacht aanvoelend leder bekleed en je zit in zetels met een heel knap stikpatroon.

En dan is er nog de uitrusting, want de Santa Fe is verkrijgbaar met alle moderne snufjes die de grote Europese premiummerken vandaag te bieden hebben: een head-updisplay (met projectie op de voorruit en niet op een plaatje bovenop het dashboard), actieve snelheidsregelaar, actieve spoorassistent, dodehoekwaarschuwing, een geconnecteerd navigatiesysteem met automatische kaartupdates enzovoort…

Daar voegt Hyundai nog twee eigen uitvindingen aan toe: Rear Occupant Alert en Safety Exit Assist. Het eerste detecteert of er nog iemand op de achterbank zit wanneer de voorste passagiers de auto verlaten. Als je probeert de auto te vergrendelen, gaat het alarm loeien.

Het tweede observeert via de dodehoeksensoren de omgeving van de auto wanneer die stilstaat. Als iemand op de achterbank probeert uit te stappen wanneer er een langs achteren naderende auto wordt gedetecteerd, dan gaat die achterdeur heel even op slot om ongelukken te voorkomen. Een echte gezinswagen, deze Santa Fe…

Alleen diesel?

Qua motoren maakt Hyundai dan weer een heel eigenaardige keuze: de Santa Fe is alleen verkrijgbaar met diesels. Het gaat dan om herwerkte versies van de viercilinders uit de vorige generatie (ze halen nu allemaal de Euro 6d-uitstootnorm): een 2.0 CRDi met naar keuze 150 of 185 pk (telkens 400 Nm koppel) en een 2.2 CRDi met 200 pk (440 Nm). In alle gevallen zijn voorwielaandrijving en een manuele zesbak standaard. Vierwielaandrijving met intelligente koppelverdeling en een achttrapsautomaat zijn opties. Er is ook een atmosferische 2.4-benzineviercilinder (185 pk, 241 Nm), maar de Belgische invoerder heeft beslist die niet aan te bieden.

Gezien het huidige dieselvijandige klimaat hadden we ook een turbobenzinemotor verwacht – bijvoorbeeld een geknepen versie van de 2.0-turbo uit de i30 N. Maar daar is dus geen sprake van. Wel komen er later “een hybride en een plug-inhybride”. Maar of dat om een diesel of een benzine gaat, dat wou niemand bij Hyundai ons vertellen.

Korte rit

We mochten welgeteld 33 kilometer over de snelweg rijden met een full option 2.2 CRDi met 4x4 en automaat. Misschien heeft Hyundai liever dat we het over de uitrusting en de looks hebben dan over het rijgedrag. Want in die 33 kilometer noteerden we een vrij vaag stuurgevoel, een onaangename motorklank onder vollast en een wat slappe schokdemping, waardoor de auto wat gaat zweven op slechte wegen als minpunten.

De zeer zachte en snel schakelende automaat, de zachte filtering en de vrij stille dieselmotor (zolang hij niet wordt opgejaagd) vonden we dan weer positief. Deze topmotor met 200 pk voelt niet bliksemsnel aan, zodat we vermoeden dat een volgeladen 2.0 CRDi 150 wat krap zou kunnen worden. Maar alweer: we moeten ons op een zeer korte testrit baseren…

Besluit

De nieuwe Hyundai Santa Fe heeft veel argumenten om te scoren: een ultramoderne uitrusting met een paar slimme vondsten om je kroost extra te beschermen, een vrij comfortabele ophanging (op goede wegen) en een snelle en zachte achttrapsautomaat. En dat alles zit verpakt in een knap kleedje dat veel indruk maakt. Tijdens onze heel korte testrit kregen we de indruk dat deze grote SUV niet echt mikt op dynamische chauffeurs, al vermoeden we dat zoiets op onze dichtgeslibde wegen voor weinig klanten een probleem zal vormen. Wat de nieuwe Santa Fe moet kosten, wou Hyundai – je raadt het nooit – ons nog niet vertellen…