Waarom geen V6?
Terwijl iedereen de nieuwe V6-diesel van de alliantie Renault-Nissan in het vooronder verwachtte (een motor die de Renault Laguna Coupé en Latitude en enkele Infiniti's aandrijft), heeft Nissan uiteindelijk gekozen voor... (tromgeroffel) de goede oude 2.5 dCi viercilinder uit de Navara en Pathfinder. Eerder dan een dure vintagewijn verkiest Nissan een goede rode van het platteland, die daarom niet smaakloos is.
Grondig werk
Uiteraard was er geen sprake van om de luxueuze en verfijnde Murano aan te drijven met een of andere agrarische krachtbron. Nissan heeft de motor grondig herzien en hem manieren aangeleerd die horen bij zijn stand. Hij kreeg een turbo met variabele geometrie, directe injectie met een verhoogde druk van 2.000 bar en een nieuwe cilinderkop. Het resultaat: 190 pk en een koppel van 450 Nm of 19 paarden en 47 Nm extra. De transmissie vindt altijd plaats via de vier aangedreven wielen en een automaat.
Als prestaties levert dat een 0 tot 100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 196 km/u op. Eervol, maar we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de prestaties nog beter waren geweest met de V6 dCi, en dan zwijgen we nog over het bijkomende raffinement.
Grote poef
De Murano is een beetje als een grote poef. Hij heeft niet alleen een vergelijkbaar comfort, maar vooral door de nieuwe neus valt enige gelijkenis niet te ontkennen. De Murano straalt hightech en een bepaalde status uit (hij is 4,86 meter lang en 1,72 meter breed), maar is niet bepaald sportief geïnspireerd.
Vanbinnen
Aaah, wat een zetels! Hoe kunnen we ze het beste omschrijven? Je zakt er heerlijk in weg, maar op veel steun moet je niet rekenen. Het interieur is bemeten op grote Yankees die graag Big Burgers en cola's naar binnen werken: plaats is er in overvloed. Het beige interieur garandeert een zekere helderheid, maar het zicht driekwart achteruit is problematisch. En de koffer is niet zo ruim, de schuld van de vierwielaandrijving die de bodem fors verhoogt.
Op de weg
Toegegeven, de rustieke viercilinder is zeker niet zo nobel als een V6. Hij 'zingt' niet op dezelfde manier. In dit geval zingt hij zelfs helemaal niet, want de goede dCi werd perfect ingekapseld. Zijn gegrom wordt opmerkelijk goed gedempt. De Murano geeft bovendien nooit de indruk ondergemotoriseerd te zijn. Een leeggewicht van bijna twee ton weegt nochtans door, maar de 2.5 dCi verricht zijn taak in stilte en zonder morren. Van lichtvoetigheid is evenwel geen sprake. De viercilinder is uiteraard niet in staat om dezelfde lyrische geluiden te produceren als een V6 in de buurt van de rode zone.
Stil, soepel, voldoende krachtig: records breekt hij niet maar de motor past, tegen de verwachtingen in, wel bij de charismatische persoonlijkheid van deze auto. De automaat is een beetje lui, maar opmerkelijk zacht en dat zet aan tot een ontspannen rijstijl. De sterk argument in het drukke verkeer van vandaag. Het enige gebrek is dat de motor wat te veel drinkt. 9,2 l/100 km is minder goed dan een VW Touareg V6 TDI die niet alleen een kleine 8 l/100 km verbruikt maar ook qua prestaties meer overtuigt.
Alles onder controle, chef
Voor lange afstanden is de Murano goddelijk. Zoals een schip dat ongevoelig is voor de grillige zee, veegt hij het asfalt glad en geeft hij zich over aan de zachte bewegingen van de ophanging. De Murano gaat niet slingeren, maar de doeltreffendheid staat toch ver van de grote tenoren van deze categorie. Een sportieve rijstijl is te vermijden.
Prijzen
Er zijn twee uitrustingsniveaus: Pack (vanaf 46.900 euro) en Executive (vanaf 50.100 euro). De eerste biedt al een mooie uitrusting: een snelheidsregelaar, een lederen interieur, elektrische en verwarmde zetels, 18-duimsvelgen, automatische klimaatregeling met twee zones, xenonlampen, een achteruitrijcamera, automatische lichten en ruitenwissers, ...
Conclusie
In tegenstelling tot de meeste huidige SUV's die een sportief rijgedrag willen vertonen (wat eigenlijk geen steek houdt voor een hoge en zware auto), trekt de Murano de kaart van het comfort. We moeten erkennen dat de dieselmotor hem goed past en een soepele rijstijl zit hem als gegoten. Soepel wil niet zeggen traag, want de prestaties blijven behoorlijk. Jammer dat het verbruik niet lager is...