Uitgerust met een V6 3,5L en een traploze CVT-automaat, is de Nissan Murano reeds aanwezig op de Amerikaanse markt. Maar dit model komt ook naar het continent in een Europese versie. Deze luxe crossover heeft een zeer complete uitrusting met lederen stoelen, elektrisch verstelbare pedalen, automatische airco, bi-xenonlampen, parkeercamera achteraan, cruise control, CD-lezer voor 6 CD’s, een Bose-stereoketen van 225 W, een elektrisch open dak, extra getinte achterruiten, lichtmetalen velgen en een navigatiesysteem. In elk geval moet je bijna € 45000 ophoesten bij de aankoop. Nissan heeft een zekere bekendheid op vlak van ‘alle-terrein voertuigen’. De Murano erft trouwens het permanente 4x4-systeem met elektronische bedieding All-Mode van de X-Trail. Het systeem biedt de keuze tussen twee standen : «Auto» en «Lock». In de stand «Auto» wordt de wagen aangedreven op de voorwielen, maar van zodra een van de wielen gaan spinnen, nemen de achterwielen een deel van het vermogen over. Bij meer veeleisende wegcondities, volstaat het om de stand «Lock» te kiezen. De Murano schakelt dan over op permanente 4x4-aandrijving. Op vlak van veiligheid biedt het 4x4-systeem natuurlijk een hoge baanvastheid, zeker als er daarboven ESP en ABS standaard worden meegeleverd. Voor Europa wordt enkel het 3,5 L V6 VQ benzineblok aangeboden. In de Murano ontwikkelt deze motor 234 pk (172 kW) en een maximum koppel van 318 Nm. Met deze cijfers bereikt de Murano een topsnelheid van 200 km/u. Het vermogen van de V6 wordt overgebracht op de 4 wielen door een traploze CVT-automaat (Continuously Variable Transmission) die beschikt over zes «virtuele» verhoudingen. Men kiest de verhoudigen via de pook op de middenconsole door die heel eenvoudig naar voor of achter te duwen. In een gemengde cyclus moet m’n rekenen op een gemiddeld verbruik van 12,3 l/100km. Een reservoir van 82 liter komt daarbij goed van pas. De zetels – neerklapbaar in de verhouding 60/40 – beschikken over een ingenieus mechanisme om makkelijk neer te klappen : via een kleine hendel in de kofferruimte kan je de zetels laten verdwijnen, waardoor er een vlak laadvolume ontstaat van 877 liter. Verder zijn er in het interieur tal van opbergmogelijkheden. De centrale console, die kan worden afgesloten, is voldoende diep om een portable PC in op te bergen. Onder de hoedenplank is een discrete ruimte voorzien om waardevolle voorwerpen af te schermen voor nieuwsgierige blikken.