Nissan staat voor grote uitdagingen, maar lijkt niet van plan zich zomaar in een hoekje te laten drummen. Op de Chinese autoshow in Shanghai heeft het namelijk een gloednieuwe sedan tentoongesteld, de Dongfeng-Nissan N7. Het is het resultaat van een samenwerking van het Japanse Nissan met het Chinese Dongfeng, zoals het tegenwoordig vaak gaat met merken die een beetje radeloos de voeling met de Chinese markt weer terug proberen te krijgen.
De N7 is dan ook een doorslagje van de Dongfeng eπ 007 sedan, maar dat is niet per se een slechte zaak. De N7 heeft namelijk een aantal troeven in huis die hem wel eens populair zouden kunnen maken.
Europees geïnspireerd design met efficiënte aerodynamica
Zo is er zijn uiterlijk. We kunnen een herinnering aan de eerste Nissan Primera niet onderdrukken: een eenvoudige sedan, met duidelijk Europese lijnen, een no-nonsense praktische middenklasser gericht op gezinnen. Dat is ook hier het geval: de Nissan N7 is simpel getekend, maar beschikt daardoor over een indrukwekkende stroomlijn en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,208 Cd. Ter vergelijking: dat is Mercedes EQS-territorium.
De voorspelbare designelementen van een Chinese EV zijn ook hier aanwezig: lichtunits voor- en achteraan over de hele breedte, verzonken deurgrepen enz. Weinig aanstootgevend allemaal, maar we weten dat eenvoudige lijnen het minst snel verouderen. De wielbasis van 2,915 meter garandeert voldoende ruimte voor het hele gezin, met daarnaast een bagageruimte van 504 liter. Hij is 4.930 mm lang, 1.895 mm breed en 1.487 mm hoog.



Premium interieur met Chinese touch
Het interieur toont wat meer afgeronde vormen dan het exterieur en wordt gedomineerd door twee grote schermen, waarvan het touchscreen 15,6 inch groot is. Het infotainmentsysteem wordt aangedreven door een supersnelle Snapdragon chip en is voorzien van een AI assistent om mee te babbelen, maar ook van integratie met Apple CarPlay (iets wat soms nog door Chinese constructeurs over het hoofd wordt gezien).
Sfeerverlichting in 256 kleuren moet de premium sfeer aan boord nog verder verhogen, net als een panoramisch dak en een handig compartiment onder de armsteun, dat je drankjes niet alleen kan koelen, maar ook warm kan houden tot 55°C. De stoelen passen zich op basis van 49 sensoren aan aan je lichaam, om een optimale zithouding te creëren. Uiteraard kunnen een massagefunctie net als ventilatie en verwarming ook niet ontbreken.




2 aandrijfopties en een competitieve prijszetting
De Nissan N7 biedt keuze uit twee aandrijflijnen: een 58 kWh LFP-batterij gekoppeld aan een elektrische motor vooraan van 160 kW (215 pk) met een range van 510 tot 540 km (CLTC). De andere mogelijkheid is een LFP-batterij van 73 kWh met een sterkere motor van 200 kW (268 pk) en 305 Nm koppel met een range van 625 km (CLTC). De krachtigste versie sprint van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden. De N7 is gebouwd op een platform met 400-volt architectuur. Exacte laadsnelheden worden niet gecommuniceerd, maar Nissan zegt dat eigenaars hun batterij in 19 minuten kunnen opladen van 10% tot 80% en in slechts 14 minuten weer kunnen opladen van 30% tot 80%.
Dat zijn geen baanbrekende waardes, maar correct voor een nieuwe EV in die klasse. Zeker als je weet dat de Nissan N7 in China te koop wordt aangeboden met een instapprijs van omgerekend 14.500 euro… Zelfs naar Chinese normen is dat best een competitieve prijs voor een wagen in dit segment met een op zijn minst premium-achtige uitstraling.
Nissan laat weten dat het met dit model ook mikt op exportmarkten. Welke markten dat zijn, laat het voorlopig nog in het midden. Wij denken alvast dat er voor dit model ook interesse kan zijn in Europa, al zal veel afhangen van hoeveel de Nissan N7 uiteindelijk hier zal kosten.