Met zijn Sunny en Almera wist Nissan nooit echt tot de verbeelding te spreken. Degelijke auto’s, dat zeker, maar ze misten fantasie om het Europese koperspubliek te verleiden. Daarom koos Nissan de laatste jaren voor een alternatieve strategie: een compacte SUV-achtige. De Qashqai bleek een schot in de roos. Nu wil Nissan het toch nog eens proberen met een klassieke vijfdeurs hatchback, voor het eerst sinds 2006.

Het design van Pulsar werd speciaal voor Europa bedacht en verwijst duidelijk naar de nieuwe Qashqai en X-Trail. Ook hier zijn led-koplampen van de partij, die een helder licht geven en de helft minder energie verbruiken tegenover conventionele lampen. Verder blijft de Pulsar relatief traditioneel en compact (4.385 mm). De lange wielbasis (2.700 mm) zorgt voor extra ruimte achterin.

Safety shield

Nissan rust de Pulsar (al dan niet standaard) uit met een heel pakket veiligheidssystemen. Dit zogeheten safety shield omvat bijvoorbeeld Forward Emergency Braking, Moving Object Detection, Lane Departure Warning en Blind Spot Warning. Het nieuwste multimediasysteem NissanConnect biedt volledige integratie van de smartphone, navigatie met Google Send-to-Car (om de route naar jouw auto te verzenden) en toegang tot apps.

Onder de motorkap is er keuze tussen één benzine (1.2 DIG-T 115 pk) en één diesel (1.5 dCi 110 pk). Begin 2015 volgt een 1.6 turbobenzine met 190 pk.