Sedert zijn lancering in 2007 breekt de Qashqai het ene record na het andere voor Nissan. Met 250.000 verkochte exemplaren is dit het model met het snelste succes in Europa. Zo een succes, dat er zelfs een derde montagelijn diende te komen en die werd ondertussen in Engeland opgezet. Maar wat men uit het oog verloor was dat de Qashqai oorspronkelijk ook als zevenplaatser ontworpen werd. En vandaag komt die eindelijk boven water. We moeten toegeven dat de 21 extra centimeters, waarvan 13,5 voor de wielbasis, en de 3,8 cm groei in de hoogte hem goed staan. De +2 ziet er op geen enkel moment “uit verhouding” uit.

Details maken het verschil 

Aan de buitenkant lijken de 5 en 7-plaatsers haast identiek, maar toch verschillen ze vanaf de voorruit. De +2 kreeg een wel eigen kalender, maar vanaf de voorruit is alles veranderd, tot daklijn toe. Die ziet er nu vlakker en meer gestrekt uit. De voor- en achterportieren zijn nieuw en vergemakkelijken de in- en uitstap. Ook de achterste ruiten werden vergroot om de passagiers op de laatste rij wat meer licht te geven. Het glazen panoramische dak wordt met maar eventjes 14 cm verlengd, wat hem dadelijk de grootste van het segment maakt.  

Kinderzitjes

Om op de achterste zitplaatsen te geraken dien je de tweede rij stoelen 24 cm naar voor te schuiven, maar de zit kan niet omhoog geklapt worden en zit behoorlijk in de weg. In tegenstelling met de vijfplaatser is de tweede bank in drieën opgedeeld en kan de rugleuning 10 tot 25 ° geneigd worden. Ook de rug van de twee bijkomende zitjes kan versteld worden, maar mirakels werden er toch niet gecreëerd en enkel kleine kinderen kunnen op die plaatsen voldoende ruim zitten. Maar de +2 biedt niet alleen meer zitplaatsen, ook de bagageruimte groeit tot 550 liter als de stoeltjes in de bodem neergeklapt zijn.

Levendig zoals vroeger 

De Qashqai +2 is niet alleen groter dan de gewone versie, maar ook nog eens enkele honderden kilo’s zwaarder. Hiervoor diende men dan ook de ophanging, stuurbekrachtiging en remmen aan te passen. Aan het stuur werden we aangenaam verrast door de +2 die niets van zijn levendigheid verloren heeft. Je kan de Qasqai +2 zowel in 4X2 als in 4X4 bestellen, maar  spijtig genoeg moet hij de 1.5 dCi missen die …70% van de verkoop van Qashqai’s in België vertegenwoordigt