Autoliv doopt zijn systeem de Torricelli-rem, naar de Italiaanse natuurkundige Evangelista Torricelli die het vacuüm ontdekte en de barometer uitvond. Het gaat om een vacuümremsysteem dat zoveel mogelijk downforce creëert bij een noodstop. Veel ongevallen zijn immers te wijten aan bestuurders die te laat en niet hard genoeg remmen.

De Torricelli-rem is verbonden met het automatische noodremsysteem van de auto en wordt alleen geactiveerd wanneer een botsing dreigt. Het bestaat uit een vacuümplaat onder de auto die een downforce van 1.500 kg produceert. Zo zou de remafstand bij 70 km/u met 40 procent verminderen. De ‘zuignap’ werkt zowel op nat en droog asfalt als op ijs, terwijl klassieke autoremmen sterk beïnvloed worden door de variabele grip van banden op verschillende soorten wegdek.

Autoliv geeft wel toe dat er nog verschillende stappen gezet moeten worden voor serieproductie mogelijk is. “De grootste hindernis voor de toepassing van de Torricelli-rem is dat ze te efficiënt is. Om te passen bij de bestaande veiligheidsuitrusting moeten ook zaken zoals de gordelspanners geüpdatet worden door de sterke remkracht van het systeem”, zegt Ola Boström, hoofd van Autoliv Research.