Door een heel genereus stimuleringsbeleid van hun regering kopen de Noren massaal veel elektrische auto’s – in november van dit jaar waren ze goed voor een marktaandeel van 60 procent bij de nieuwe inschrijvingen. Logischerwijze was het Scandinavische land op die manier ook de grootste Europese afzetmarkt voor Tesla. In november van dit jaar was er echter een ander land dat nog meer Tesla’s kocht: Nederland. De voorbije maand schreef de Californische autobouwer in Noorwegen 546 auto’s in, terwijl er bij onze noorderburen…4.116 over de toonbank gingen. Ja, bijna het achtvoudige. Ook voor de verkoopcijfers van januari tot en met november halen de Nederlanders op die manier de Noren in, want zij kochten in totaal 18.460 Tesla’s, tegenover 17.403 inschrijvingen in het Scandinavische land.

Gedaan in 2020

Al moeten die cijfers ook worden gerelativeerd: Noorwegen heeft 5,3 miljoen inwoners, Nederland 17,2 miljoen. Bovendien heerst in Nederland op dit moment een ware rush op de instapversie van de Model 3 omdat de overheid daar op 1 januari 2020 bepaalde fiscale voordelen voor elektrische auto’s schrapt als ze meer kosten dan 45.000 euro. Vandaag ligt de grens er nog op 50.000 euro en daar blijft de Model 3 Standard Range Plus net onder (48.000 euro). We mogen dus in december nog een laatste forse piek verwachten in Nederland, waarna in januari Noorwegen terug het stokje zal overnemen als meest Tesla-gekke land van Europa.

En België?

Ons land kocht in november 2019 187 Tesla’s en over het hele jaar 3.046 auto’s van het elektrische automerk. De topmaand was maart – niet toevallig net na de introductie van de Model 3 bij ons – toen 676 exemplaren op nummerplaat werden gezet.