François Piette

6 NOV 2008

Novitec Rosso 599 GTB : Teveel is niet genoeg ...

 

De Ferrari 599 GTB maakt deel uit van de selecte club van de exclusieve seriewagens van het moment, en is zeker niet van de traagste. Nochtans, en dat begint stilaan een gewoonte te worden, blijkt dat niet genoeg te zijn voor de duitse preparateurs. Zij zijn steeds op zoek naar de ultieme verborgen pk’s en “veel” is nooit genoeg, “te veel” is net aanvaardbaar, en “compleet crazy” begint er op te lijken … . Het is maar hoe je het bekijkt. Ook de huidige crisis veranderd daar niets aan.

Verbluffende prestaties

U had het al begrepen, Novitec is op zoek gegaan naar alle verborgen pk’s. Neen, onder de motorkap zit geen supersonische ractor, enkele een V12 met een cilinderinhoud van 6 liter.
Zoals de standaard motor dus? Ja, maar dan wel met twee extra turbo’s. Onder het moto “meer is beter”, heeft Novitec dus twee turbo’s aan de V12 toegevoegd. Ze hebben natuurlijk voor alle nodige wijzigingen gezorgd om dit mogelijk te maken. Aan de hand van een “Manettino” knop op het stuur kan U zelf de sonoriteit van de uitlaat wijzigen, gaande van “sportief maar discreet”, tot het geluid van een ware racewagen…

Laten we even de cijfers bekijken: het vermogen loopt op van 620 tot 808 pk, bij het koppel komt 215 Nm bij om over een Total van 815 Nm te beschikken. De prestaties zijn gewoonweg verbluffend: een sprint van 0 tot 100 km/u in 3.5 seconden, van 0 tot 200 km/u in 9.7 en van 0 tot 300 km/u in amper 25.5 seconden. De topsnelheid ligt boven de 340 km/u …

Om op de baan te kunnen blijven …

… heeft Novitec bijzonder veel aandacht geschonken aan de aerodynamica van deze bolide. De spoilers van de Novitec zijn er echt niet voor de show. De diameter van de remschijven loopt op tot 405 mm, en de instelbare ophanging laat toe om onder alle omstandigheden de wielen aan de grond te houden.

Alles is mogelijk

De klant is koning, zoveel is duidelijk. Alles is mogelijk, de verbeelding van de klant is de limiet. Op de optielijst staat een stuur met leder en carbon, pedalen in aluminium, enz … .

Voeten op de grond

Natuurlijk hangt hier het bijhorende prijskaartje aan vast, en dat is niet van het minste. Voor de mechanische wijzigingen vraagt Novitec 46.900 €, met andere woorden de prijs van een goed uitgeruste duitse berline … en dan hebben we het nog niet over de verschillende opties gehad …

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie