BMW had het al eerder bevestigd, maar toch is het een primeur: van de vorige 8-Reeks, die ongeveer 20 jaar geleden uit roulatie ging, werd er nooit een cabriolet gemaakt. Dit nieuwe model heeft dus de eer om als eerste 8-Reeks Cabrio door het leven te gaan.

Zelfde motoren

De inspiratie hoeft hij alvast niet ver te zoeken: net als de Coupé maakt deze Cabrio gebruik van de 3.0 zes-in-lijn diesel (in de 840d xDrive), die 320 pk en 680 Nm sterk is, en gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. Ook de 4.4 V8 (in de M850i xDrive) van 530 pk en 750 Nm maakt zijn opwachting, eveneens in combinatie met achttrapsautomaat.

Fractie trager

Hoewel de afmetingen dezelfde blijven, brengt het verwijderen van het dak altijd wat extra gewicht met zich mee: het gebrek aan stijfheid moet natuurlijk gecompenseerd worden. Door het gebruik van staal, aluminium en met koolstofvezel versterkt plastic bleef het meergewicht binnen de perken. De 8-Reeks Cabrio accelereert daardoor amper een fractie trager naar 100 km/u dan de Coupé: in 5,2 seconden in de 840d (4,9 seconden in de Coupé) en in 3,9 seconden in de M850i (3,7 seconden in de Coupé).

Stoffen kap

Net als in de 6-Reeks vroeger kiest BMW voor deze 8-Reeks Cabrio voor een stoffen kap in plaats van een stalen dak. De kap vouwt in 15 seconden open of dicht, en dat kan je al rijdend doen tot 50 km/u. De vier zitplaatsen aan boord werden gelukkig behouden, al worden de achterste twee onbruikbaar wanneer je het standaard windscherm installeert. Nekverwarming is een optie. De bagageruimte met het dak gesloten bedraagt 350 liter, en dat is dankzij een neerklapbare achterbank (in 50/50-verhouding) nog uitbreidbaar in het interieur.

De nieuwe BMW 8-Reeks Cabrio wordt gecommercialiseerd vanaf maart 2019.