De break neemt visueel de stijlelementen over van de berline waarvan hij is afgeleid, inclusief de chromen strook tussen de achterlichten. Achteraan is het uiteraard een ander verhaal: een rechtere daklijn en dito achterruit, al blijft die nog schuin genoeg om de schijn van een puur functionele break te vermijden.

Identiek volume

Audi zegt dat het koffervolume ongewijzigd blijft vergeleken met zijn voorganger. Dat betekent dus 565 liter, en zelfs 1.680 liter met de achterbank neergeklapt. De eeuwige rivalen blijven de BMW 5-Reeks Touring en Mercedes E-Klasse Break, die allebei kunnen uitpakken met meer koffervolume: respectievelijk 570/1.700 liter en 670/1.820 liter.

Ruim interieur

De interieurruimte maakt veel goed: Audi spreekt over meer plaats dan in zijn voorganger. Zonder ze bij naam te noemen, zeggen de Duitsers dat de nieuwe A6 Avant “de concurrentie verslaat” qua ruimte op de achterbank.

Rijhulp

De break neemt qua technologie de nieuwigheden van de berline over. Zowat veertig verschillende soorten rijhulp staan paraat, en het dashboard switcht net als de nieuwe Audi-producten sinds de A8 naar drie digitale schermen.

Mild hybrid

Het motoraanbod begint bij de lancering met drie dieselmotoren en één benzinemotor. De instapversie is de 2.0 TDI met 204 pk en voorwielaandrijving. De andere motoren zijn V6-blokken met standaard vierwielaandrijving. De 3.0 V6 TDI is er met 231 en 286 pk, de 3.0 V6 TFSI met 340 pk. Alle motoren zijn “mild hybrids” (12 volt op de viercilinder, 48 volt op de V6). De Audi A6 Avant staat tegen het einde van de zomer bij de dealers.