Het is net geen 20 jaar geleden dat de vorige 8-Reeks na een carrière van 10 jaar van het toneel verdween. In 2017 gaf BMW ons al een voorsmaakje van wat diens opvolger moest worden, met de Concept 8. De luxecoupé, die het vlaggenschip van het BMW-gamma moet vormen, wordt vanaf november gecommercialiseerd.

Double bubble

Klanten krijgen een 4,84 meter lange, 1,90 meter brede en 1,34 meter hoge vierzitscoupé, die visueel sterk aanleunt bij de conceptcar die BMW vorig jaar toonde. Een grote voorbumper, breed uitgesmeerd radiatorrooster en toegeknepen led-koplampen (die optioneel van laserverlichting kunnen worden voorzien) zorgen voor de présence op de weg, een laag “double-bubble”-dak, optioneel uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt, en een lang aflopende daklijn leveren een dynamisch silhouet op.

Eigen identiteit

Binnenin is plaats voor vier passagiers. BMW heeft zijn best gedaan om de 8-Reeks visueel te onderscheiden van de rest van het gamma: een nieuw digitaal instrumentenpaneel, strakgetrokken dashboard en hertekende middenconsole moeten in het interieur voor een eigen identiteit zorgen. Dat interieur kan worden voorzien van alle luxe: van verwarmde en gekoelde zetels over een geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins tot het draadloos opladen en naadloos verbinden van je smartphone om van de 8-Reeks een geconnecteerd epicentrum te maken.

Twee motoren

Onder de motorkap voorziet BMW voorlopig twee motoren: een benzine en een diesel. De M850i krijgt een volledig nieuwe generatie van BMW’s 4,4 liter grote V8 onder de kap. Die is goed voor 530 pk en 750 Nm, en stuwt de 8-Reeks in 3,7 seconden naar 100 km/u. Hij is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het vermogen wordt standaard via een achttrapsautomaat en de vier wielen aan de grond gezet.

De 840d gebruikt de 3 liter grote zescilinder-in-lijn. Die levert op zijn beurt 320 pk en 680 Nm, en zet een sprintcijfer neer van 4,9 seconden naar 100 km/u. Ook hij is begrensd op 250 km/u, gebruikt een achttrapsautomaat en xDrive-vierwielaandrijving om zijn vermogen op het asfalt over te brengen.

Vierwielsturing

De ingenieurs hechtten naar eigen zeggen vooral belang aan rijdynamiek, zonder het comfort van deze 1,9 ton zware coupé uit het oog te verliezen. De 8-Reeks krijgt daarom standaard vierwielsturing en continu adaptieve dempers. Optioneel kan de M850i, die de sportiefste versie moet worden vergeleken met de 840d als kilometervreter, worden uitgerust met actieve antirolstangen. Remmen uit koolstofvezel voorziet BMW niet, wel stevigere M Sport-remmen.

Veiligheid

Op vlak van veiligheid is de BMW 8-Reeks voorzien van alles wat de Duitsers te bieden hebben: een adaptieve snelheidsregelaar met aanrijdingswaarschuwing en noodremhulp, rijstrookwaarschuwing en fileassistentie, en de nodige camera’s en parkeerhulp. Sensoren voor allerlei maneuvers zorgen ervoor dat het koetswerk van deze 8-Reeks krasvrij moet blijven.

Prijzen

De prijzen van deze nieuwe coupé worden later bekendgemaakt. Dat er een cabriolet en M8 komen, staat vast, in de wandelgangen wordt er ook gewag gemaakt van een vierdeurscoupé van deze 8-Reeks.