De Clio is een van die tijdloze modellen uit de Renault-catalogus. Meer nog: sinds zijn debuut in 1990 werd de kleine Renault de wereldwijde bestseller, met 15 miljoen exemplaren. Volgens de Fransen werd deze vijfde generatie ontworpen rond het principe “evolutie en revolutie”. De buitenkant wordt dus iets volwassener maar blijft wel de grote lijnen van de Clio IV behouden. Binnenin werd alles opnieuw ontworpen: Renault lijkt de kritiek op de kwaliteit en het infotainment in de Clio IV dus ter harte genomen te hebben.
Korter en lager
De lijnen zijn dan wel aangescherpt, de afmetingen blijven min of meer gelijk. De nieuwe Clio is wel iets compacter (14 millimeter korter) en lager (30 millimeter) dan zijn voorganger. Het koffervolume neemt iets toe, tot 391 liter.
C-signatuur
Standaard krijgen de koplampen led-technologie, en ze nemen de typische C-vormige lichtsignatuur van de recentste Renault-modellen over. Dat patroon met diepte-effect keert ook terug in de achterlichten.
RS Line en Initiale Paris
Bovenaan het gamma komt een sportieve RS Line-uitvoering, die de vorige GT Line vervangt. Wie het luxueuzer wil, kan nog altijd kiezen voor een Clio Initiale Paris. Die krijgt een lederen interieur met een patroon mee.
Verticale tablet
De kwaliteit en ergonomie van de cockpit waren prioriteiten voor Renault bij deze nieuwe Clio. De nieuwe “Smart Cockpit” bestaat onder meer uit een 9,3 duim groot infotainmentscherm, een verticale tablet die lichtjes naar de chauffeur gericht is en een nieuw “Easy Link”-systeem bevat.
Digitaal instrumentenpaneel
Voor het eerst in zijn geschiedenis krijgt de Clio een digitaal instrumentenpaneel in plaats van de klassieke tellers. Het TFT-scherm is 7 tot 10 duim groot, afhankelijk van de uitvoering. De chicste uitvoering geeft ook het navigatiescherm weer.
E-Tech
Op dit moment geeft Renault nog geen technische kenmerken vrij van deze nieuwe generatie Clio. Wel wordt hij voorgesteld op het salon van Genève en krijgt hij vanaf 2020 Renaults E-Tech-hybridetechnologie mee.