In de volksmond worden oldtimers vaak geassocieerd met een rijk clientèle, met modellen die voor fortuinen worden verkocht en waarvan de waarde alleen maar stijgt. Deze perceptie ligt echter ver van de waarheid: de helft van de oldtimers wordt geschat op minder dan 10.000 euro, de waarde stijgt niet altijd, en de meeste eigenaars behoren tot de middenklasse!
Schommelende waarden: een blik op de geschiedenis
We keren terug naar 19 oktober 1987, de beruchte “zwarte maandag”. Paniek heerste op Wall Street door een beurskrach die zorgde voor scherpe dalingen van aandelen en rentevoeten. Enkele maanden later bracht het overlijden van Enzo Ferrari onverwacht aandacht voor de wereld van klassieke voertuigen. Dit leidde tot speculatie in deze tot dan toe grotendeels vergeten sector. Een stormloop op oldtimers volgde, met Ferrari’s als het symbool van deze waardevolle investering, vaak aangeduid als “rood goud”. De prijzen van Ferrari’s schoten de lucht in en trokken de waardes van andere oldtimers mee omhoog, afhankelijk van het model.
Aan het begin van de jaren '90 barstte de bubbel echter: de prijzen van de meest exclusieve modellen kelderden, en speculanten probeerden hun collectiestukken snel te verkopen. Toch kwam vanaf het midden van de jaren '90 de interesse in deze voertuigen langzaam terug.
In het volgende decennium steeg de waarde van bepaalde modellen opnieuw, vooral sportwagens uit de Trente Glorieuses (de naoorlogse gouden jaren tussen 1945 en 1975). Voertuigen van vóór de oorlog verdwenen echter stilaan uit de belangstelling. Dit patroon is niet verrassend: nostalgie is een van de sterkste motivaties voor de aankoop van oldtimers. Als mensen zich de auto's niet meer herinneren, kunnen ze er moeilijker een band mee opbouwen.
In 2015 ontstond een nieuwe bubbel, nog groter dan de vorige. Naast Ferrari’s stegen ook de waardes van prestigieuze GT’s uit de jaren '60 tot '80 explosief. Net zoals bij de eerdere bubbel was deze opleving van korte duur en vlakte de markt na een paar jaar af. Na de Covid-pandemie leefde de interesse opnieuw kort op, mede dankzij mensen die tijd hadden om nieuwe hobbyprojecten op te starten, vooral in de Verenigde Staten.
De huidige situatie
Het lijkt erop dat de markt momenteel een dip doormaakt. Wagens blijven langer te koop staan, en de prijzen beginnen te stabiliseren (hoewel niet voor alle modellen). Hier zijn verschillende redenen voor:
Allereerst is het herfst. Dit betekent dat het seizoen voorbij is, en oldtimers worden opgeborgen in afwachting van beter weer, evenementen, en wegen zonder strooizout. Dit seizoen is daarom ideaal om auto's te verkopen, maar minder aantrekkelijk om ze te kopen. Zoals handelaren zeggen: "Een cabrio koop je als de bladeren vallen en verkoop je als ze weer groeien." Dit geldt net zo goed voor oldtimers.
Daarnaast zitten we momenteel waarschijnlijk in een dal van de golfbeweging. Of het nu komt door een dalende koopkracht of zorgen over de toekomst van auto’s met verbrandingsmotor, kopers lijken minder geneigd om te investeren in oldtimers.
Redenen om optimistisch te blijven!
Hoewel het seizoen weinig veranderd kan worden, zijn er meerdere ontwikkelingen die een geruststellend beeld schetsen voor oldtimerliefhebbers. Politieke partijen hebben in aanloop naar de verkiezingen duidelijk gemaakt dat de voordelen voor oldtimers behouden blijven. Bovendien blijft benzine beschikbaar aan de pomp, zelfs in 2035 wanneer nieuwe verbrandingsmotoren niet meer geproduceerd worden. De vooruitgang in bio- en synthetische brandstoffen versterkt dit perspectief. Lage-emissiezones, zoals in Antwerpen, Gent en Wallonië, lijken steeds soepeler te worden voor oldtimers. De emissieresultaten in Brussel tonen zelfs aan dat oldtimers nauwelijks impact hebben op de luchtkwaliteit, wat hun houdbare positie op lange termijn verder versterkt.
Dus?
Als je al langer overweegt om een oldtimer te kopen, is dit een uitstekend moment om actie te ondernemen. De combinatie van de huidige marktbewegingen en de nostalgische aantrekkingskracht van auto's met verbrandingsmotor kan ervoor zorgen dat hun populariteit binnenkort opnieuw stijgt. Laat je niet afschrikken door vraagprijzen; vaak kan er goed onderhandeld worden. En uiteindelijk draait het niet alleen om de financiële waarde. Investeren in je eigen plezier is misschien wel de meest lonende keuze, eentje die het waard is om te maken!