Net als Jaguar bereidt BMW zich voor op een verandering van designrichting voor 2025 - al belooft de revolutie bij het Duitse merk niet zo polariserend te zijn. Na de steeds opzichtelijkere designs van de laatste jaren keert BMW namelijk terug naar het minimalisme met de Neue Klasse. De vaandeldragers van deze nieuwe generatie worden de opvolgers van de 3 Reeks en van de iX3. Die laatste is nu net in preproductie gegaan in de Hongaarse fabriek van Debrecen. Wat weten we al over deze nieuwe modellen?
Voor wie bekend is met de geschiedenis van BMW, zal de term ‘Neue Klasse’ bekend in de oren klinken. In de jaren ‘60 was de Neue Klasse de reddende engel voor het Münchense merk, een rationalisering van het gamma met een fris design, nieuwe viercilinders en een sportief weggedrag. Die magie hoopt BMW te recreëren in het elektrische tijdperk met de moderne Neue Klasse, die geleid wordt door de kern van het gamma: de opvolger van de 3 Reeks en de iX3, die wordt losgescheurd van de recent gelanceerde X3 met verbrandingsmotoren.
Eerst de nieuwe iX3
Het is de SUV die als eerste komt, met een geplande productiestart eind 2025. Een model dat sterk zal lijken op de conceptversie: de BMW Vision Neue Klasse X, die in maart dit jaar werd voorgesteld. Met dus fijne LED-koplampen, twee kleine verticale niergrilles en een minimalistisch design, op de grote achterlichten na. Minimalisme dat naar het interieur wordt doorgetrokken, waar het traditionele instrumentarium plaats maakt voor het ‘BMW Panoramic Vision’, een digitale weergave over de hele breedte van het dashboard, net onder de voorruit. Zelfs de speciale zetels en bekledingsopties van de conceptcars komen naar de productiemodellen, zo is te zien op recent gelekte patentbeelden.
25% zuiniger, 30% sneller, 30% verder
Maar het meest interessante aan de Neue Klasse is misschien wel de nieuwe elektrische architectuur. Een platform dat sterk is vereenvoudigd om de productie te vergemakkelijken en de efficiëntie te verhogen. De batterijen werken op een spanning van 800 V, wat een 30% hogere laadsnelheid oplevert, terwijl ze ook een 20% hogere energiedensiteit krijgen. De efficiëntie gaat in totaal met 25% omhoog dankzij nieuwe banden, een betere recuperatie van de remenergie, minder frictie van de interne onderdelen en een betere stroomlijn. In totaal moet dit 30% meer autonomie opleveren dan de huidige generatie elektrische modellen van BMW.
Ook met verbrandingsmotoren
De Neue Klasse zal echter niet enkel uit elektrische modellen bestaan. De opvolger van de 3 Reeks berline en break krijgt zowel verbrandingsmotoren als een volledig elektrische versie, zoals te zien op spyshots van eerder dit jaar. En daar blijft het niet bij, want ook de avant-gardistische sportcoupé BMW i8 zou een opvolger krijgen op basis van het Neue Klasse-platform met maar liefst 4 elektromotoren (een in elke wielnaaf)!
2025/2026
Zoals gezegd is het nog even wachten voor we het definitieve resultaat van de Neue Klasse te zien krijgen. De volgende generatie BMW iX3 wordt in 2025 verwacht, gevolgd door de nieuwe 3 Reeks in 2026. Wanneer de sportcoupé volgt, en welke modellen er nog in de pijplijn zitten, is helaas nog niet duidelijk.