Terwijl ‘599’ verwijst naar de cilinderinhoud van de motor (5.999 cc), wijst ‘GTB’ op het type auto (Gran Turismo Berlinetta) en herinnert ‘Fiorano’ aan het testcircuit van de constructeur in de buurt van de fabriek in Maranello. Kortom, alleen al de naam bekent meteen kleur. In 2006 vertegenwoordigde deze Ferrari de beste knowhow van het merk, met een motor die rechtstreeks werd afgeleid van de krachtbron uit de Enzo.
De laatste manuele versnellingsbak
De meest gekozen optie is de gerobotiseerde F1-versnellingsbak. Slechts dertig auto’s werden uitgerust met de handgeschakelde versnellingsbak, waarvan amper tien voor Europa. Echt jammer, want deze bak had het traditionele schakelrooster, deed zeker geen afbreuk aan het rijplezier (integendeel) en is tegenwoordig bijzonder veel waard. Het zijn de laatste Ferrari’s met een dergelijke transmissie. De F12 die hem opvolgde, kreeg namelijk standaard een automatische bak.
Welke versie?
Interessant is ook het HGTE-pakket. Dat bestaat uit een nieuwe combinatie van veren en schokdempers, een verlaagd zwaartepunt, een uitlaat met minder tegendruk, een scherpere F1-versnellingsbak en een motor die nog wat alerter reageert. Een model met dit pakket geniet de voorkeur, al was het maar omdat het een betere investering is. Behalve enkele speciale series (zoals de Alonso Edition), bouwde Ferrari ook een cabriolet (SA Aperta, 80 exemplaren) en een GTO-versie (670 pk, zeer radicaal en gebouwd in 599 exemplaren). We vermelden ook nog dat Ferrari bovendien enkele varianten ontwikkelde uitsluitend voor het circuit (dus niet gehomologeerd voor de weg), zoals de 599XX en 599XX Evo.
Welke prijs?
Onder een bedrag van 110.000 euro zul je niet veel vinden en een aantrekkelijk exemplaar kost al snel 150.000 euro. Exemplaren met weinig kilometers en veel interessante uitrusting (zoals het HGTE-pakket) kunnen ongeveer 200.000 euro kosten of zelfs meer als hun voorgeschiedenis dat rechtvaardigt. Tot slot zijn de zeldzame GTO-exemplaren echte museumstukken geworden, met een prijs van 650.000 tot meer dan 800.000 euro. Vind je de uiterst zeldzame 599 GTB met manuele versnellingsbak, reken dan op minstens 600.000 euro. Niet kiezen voor de optionele F1-versnellingsbak bij de aankoop was achteraf gezien de beste keuze.
Welke problemen?
Er treden niet veel problemen op. Het tijdperk van de Ferrari’s die olie lekten door alle bouten (als die al op hun plaats bleven) is helemaal voorbij. De 599 GTB is een betrouwbare reisauto die geschikt is voor langere afstanden. We zien wel enkele kleine fouten in het concept, zoals de ruiten die niet altijd precies afgesteld zijn, kleine afwerkingsproblemen in het interieur, een matige handrem en radiatoren die weleens durven te lekken. In het laatste geval moet je opletten, want op de factuur staan al snel vier nullen.
Hoeveel kost onderhoud?
Een Ferrari is een auto om te racen. De factuur is dus even hoog als het prestige van het model. Toch is er goed nieuws: de distributie verloopt niet meer met een riem, maar met een ketting. Een zorg minder. De veralgemening van koolstof-keramische remmen kruidt de factuur: reken op iets meer dan 1.000 euro om de schijven vooraan te vervangen en 7.000 euro voor een volledig nieuw stel schuiven … zonder werkuren.
Op voorwaarde dat je de stad vermijdt en de launch control achterwege laat, houdt de koppeling vrij lang stand. Dat betekent ongeveer 60.000 km. Lach niet, voor een auto met dit vermogen is dat helemaal niet slecht. De vervangingsoperatie kost tussen 3.000 en 6.000 euro, naargelang de staat van het vliegwiel.
Conclusie
Als je over voldoende middelen beschikt, twijfel dan niet te lang om toe te slaan: de 599 GTB is een zeldzame racebolide die alleen maar in waarde zal stijgen. Zijn waarde staat momenteel op een heel laag niveau. Het bewijs: de GTO-versies en de varianten uitgerust met een manuele versnellingsbak zijn vandaag al buitensporig duur. In gebruik is de 599 GTB een voorbeeldige leerling. Hij heeft enkele zwakke punten, maar blijkt over het algemeen wel duurzaam. De afwezigheid van een distributieriem vermindert helaas de onderhoudskosten niet, onder meer door de dure remmen met carbon.