In een rapport van The International Council on Clean Transportation, een onafhankelijk onderzoeksorgaan dat in 2015 de sjoemelsoftware van het dieselgateschandaal aan het licht bracht, staat dat dieselmotoren in de praktijk consequent meer stikstofoxide uitstoten dan officieel toegelaten. Dat is zelfs het geval voor dieselmotoren die volgens de recente Euro 6-norm gehomologeerd zijn, zegt het ICCT.
Tot achttien keer meer
Het ICCT onderzocht 4.850 voertuigen die aan de Euro 3- tot en met de Euro 6-norm beantwoorden. Euro 5-diesels bleken minstens twee keer zoveel NOx uit te stoten als toegelaten, de slechtste leerlingen van de klas stootten zelfs achttien keer meer NOx uit dan toegelaten.
Bij de diesels die aan de Euro 6-norm beantwoorden, waren er vier constructeurs die gemiddeld meer dan twaalf keer de toegelaten norm voor NOx registreerden. Ook hier werd er bij een constructeur achttien keer de toegelaten stikstofnorm gemeten. Zowat alle Euro 6-diesels stoten meer uit dan de toegelaten homologatienorm, aldus het ICCT.
Andere meetmethode
Het ICCT gebruikt een andere meetmethode dan de NEDC en de huidige WLTP-homologatiemetingen. Het onderzoeksorgaan gaat uit van een momentopname, waarbij een auto voorbij een meetpunt rijdt. De meetmethode die het ICCT hanteert, is dus niet dezelfde als die in de nieuwe Real Driving Emissions-test (RDE) van de WLTP-cyclus. De nieuwe Euro 6d-TEMP-norm valt buiten het bereik van het onderzoek.
Geen fijnstof en CO2
Tot slot geeft het ICCT nog mee dat stikstofoxide of NOx maar één deel van de uitstoot van een auto vertegenwoordigt. Fijnstof en CO2, worden door het onderzoek niet gemeten, maar dragen ook bij tot de luchtvervuiling. Dat zijn zaken waarop moderne benzinemotoren minder goed scoren, terwijl die er in dit onderzoek relatief goed uitkomen.
Wat nu?
Het maakt het voor de beleidsmakers en de autoconstructeurs er alleszins niet makkelijker op: de dieselmotor krijgt door deze studie nog geen rustiger vaarwater in zicht. De diesel verder aan banden leggen doet de consument overstappen naar benzinemotoren, maar dat brengt dan weer een stijging van de CO2-uitstoot met zich mee. En dat terwijl autoconstructeurs van Europa steeds strengere CO2-normen krijgen opgelegd.