Deze Mercedes wordt geschat op 10 miljoen euro en daar zijn enkele goede redenen voor. De 540K Special Roadster blijft de reïncarnatie van de elegantie die zo kenmerkend was voor de jaren ’30 en hij toont de uitzonderlijke kwaliteit van de Duitse ingenieurs. Onder de gigantische motorkap zit een monumentale achtcilinder-in-lijn van 5,4 liter. Die is uitgerust met een afneembare Roots-compressor. Naast een indrukwekkende sound die de diepe brom van de achtcilinder combineert met het gehuil van de compressor, geeft de wagen ook 180 pk vrij.

Pre-productie model
De wagen die je hier kan bekijken, is een van de 13 pre-productiemodellen die werd gebouwd. Hij werd allicht door de fabrikant eerst gebruikt als demonstratiemodel. Daarna werd hij naar de Verenigde Staten verscheept en verkocht. Hij zou het continent daarna niet meer verlaten. Het koetswerk is gemaakt door Sindelfingen en is een van de meest gewilde: namelijk een cabriolet met hoge deuren en een koffer achteraan die netjes verborgen zit onder het vloeiende koetswerk. Dat is een combinatie waarvan er slechts zes exemplaren van bekend zijn, met het stuur aan de linkerkant.

17.000 km
De wagen werd op 24 april 1937 in de Verenigde Staten verkocht aan ene Reginald Sinclaire, een jachtpiloot en eigenaar van een grote ranch in Colorado. De Mercedes zou de Amerikaanse bodem nooit verlaten en wordt nu via het veilinghuis RM Sotheby’s verkocht tijdens hun event op 29 januari in Arizona. Hij verkeert in nieuwstaat en reed slechts 17.000 km nadat hij in de jaren ’30 de fabriek verliet. Gelukkig hield Sinclaire meer van vliegen dan van rijden…