We beginnen met het meest opvallende nieuws: de nieuwe 1.2T turbo benzinemotor. Dit is de eerste “gedownsizede” motor van de Japanse fabrikant. Deze kleine viercilinder van 1,2 liter is voorzien van de laatste technologische evoluties en levert daardoor 116 pk en 185 Nm tussen 1.500 en 4.000 tr/min. Dat zorgt ervoor dat de Auris van 0 naar 100 km/u gaat in 10,1 seconden en een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 km kan neerzetten.
Optioneel kun je de Japanner ook uitrusten met een automatische versnellingsbak (CVT) die Multidrive S werd gedoopt. Met deze configuratie daalt het gemiddeld verbruik nog eens met 0,1l/100 km.
BMW diesel
Nog steeds bij de motoren zien we dat de hybride aandrijving ongewijzigd blijft. Never change a winning team, moeten ze bij Toyota hebben gedacht, want de hybride versie is goed voor de helft van het aantal verkochte units. Bij de diesels verving de fabrikant zijn 2.0 door een 1.6 liter diesel van BMW. Die Duitse diesel levert 112 pk en 270 Nm tussen 1.750 en 2.250 tr/min. De 1.4 D-4D werd lichtjes gewijzigd om z’n verbruik nog te drukken: met zijn 90 pk klokt hij nu af op een uitstoot van 89 g CO2/km.
Kwalitatieve indruk
Aan de binnenkant moet het interieur een kwalitatievere indruk bieden, mede door het gebruik van betere materialen, een herwerkt dashboard en een nieuw fullcolor 4,2” multimediascherm. Ook het comfort ging er op vooruit. De bestuurder krijgt in de nieuwe Auris immers betere vering en dito stuurgedrag.