Binnenkort gaat het MotoGP-seizoen weer van start. Aprilia maakt dit jaar zijn comeback en ze doen dat niet om de hoop te vergroten. Het palmares van de fabrikant is met 54 wereldtitels behoorlijk indrukwekkend.

In 2005 werd het merk ingelijfd door de Piaggio Group en ook bij de destijds nieuwe eigenaar is de racerij nooit ver weg. Gilera behaalde 14 wereldtitels, Moto Guzzi 15 en Derbi 21.

Moto Guzzi is zonder twijfel het Italiaanse merk met de rijkste geschiedenis. Guzzi behaalde z’n eerste overwinning al in 1921 en verzamelde vijftien wereldtitels (en 11 Tourist Trophy) tot het zich in 1957 terug trok. Opvallende wapenfeiten waren het gebruik van de windtunnel  - in 1950! – en de verbluffende 500cc V8 motor uit 1956. Overigens, wie zin heeft om zich een keer te laten onderdompelen in de Guzzi-geschiedenis, kan daarvoor terecht in het knappe museum dat aan de fabriek is gevestigd.

Gilera maakte vooral in de jaren ’50 furore, waarbij hun 500 cc viercilinder zomaar eventjes zes wereldtitels en zes constructeurstitels veroverde. Daarna is het pas in de jaren 2000 dat het merk weer van zich laat horen. Ene Marco Simoncelli bezorgde het merk in 2008 nog een wereldtitel.

Bij Derbi is het een zekere Marc Marquez die in 2010 het merk haar 21ste wereldtitel bezorgt in de 125 cc klasse. Hij komt daarmee naast andere Derbi-legendes te staan zoals Angel Nieto, Jorge Martinez Aspar, Manuel Herreros en Mike Di Meglio.