1. Audi e-tron

Audi’s eerste elektrische SUV – made in Belgium, maar dat wist je al – is ons in het bijzonder bijgebleven. Niet omdat we er een tijdje op hebben moeten wachten, maar vooral omdat hij in alle opzichten een Audi blijft: qua design, bouwkwaliteit en helaas ook qua prijs. Alleen jammer dat zijn rijbereik ondanks de lange wachttijd dat van Tesla niet overtroeft. Verder lijkt zijn succes verzekerd.

201812261928281audi.jpg

2. BMW M4 CS

De BMW M4 heeft een moeilijkere carrière gekend dan zijn voorgangers, die nog als M3 door het leven gingen. De eerste jaargangen van de M4 maakten de torenhoge verwachtingen niet helemaal waar, maar de latere edities en speciale reeksen maakten dat goed. Kers op de taart: de M4 CS, wiens crashdieet een radicaler en scherper rijgedrag opleverde. De M4 zoals hij altijd al had moeten zijn.

201812261928302bmw.jpg

3. Ford Fiesta ST

We blijven nog even bij de sportievelingen, maar gaan een maatje kleiner. De vorige Ford Fiesta ST was de ongekroonde koning van de compacte hot hatches. De nieuwe doet het met een cilinder minder – en gaat van vier naar drie – maar dat maakt hem er niet minder goed op. De nieuwe Ford Fiesta ST is volwassener, maar nog even speels als voordien.

201812261928293ford.jpg

4. Ford Focus

Twee Fords in dit lijstje, en met een reden: deze Focus kaapte onlangs namelijk de titel van VAB-gezinswagen van het jaar weg in twee categorieën. Wie graag rijdt, doet met deze Focus opnieuw een prima koop: ook de nieuwe generatie bewaart het Ford-DNA, maar trekt het aanbod breder open om van de Focus naar keuze een sportieve, luxueuze of budgetvriendelijke gezinswagen te maken.

201812261928294ford.jpg

5. Jaguar I-Pace

2018 was het jaar waarin de gevestigde waarden begonnen aan het Tesla-tegenoffensief. Audi met de e-tron hierboven, maar Jaguar beet met zijn I-Pace de spits af. Deze futuristisch getekende Brit is niet zozeer een SUV – hoe graag Jaguar je dat zelf wil doen geloven – maar wel een auto met echt sportieve inborst. Maar net als de Audi e-tron geraakt ook deze Jaguar I-Pace niet over het rijbereik van Tesla.

201812261928305jaguar.jpg

6. Kia e-Niro

Een teken des tijds? Ook deze auto die ons van dit jaar is bijgebleven is elektrisch. De Kia e-Niro bleef vooral in het geheugen hangen omdat hij in de praktijk ook een ruim bruikbaar rijbereik oplevert van zo’n 400 kilometer. Zijn aankoopprijs blijft aan de hoge kant, maar neem je de uitgebreide standaarduitrusting, lage onderhouds- en fiscale kosten mee in de berekening, dan wordt zoiets wel een interessant aanbod voor wie de stap naar volledig elektrisch wil – en kan – zetten.

201812261928306kia.jpg

7. Mercedes CLS

Maar gelukkig staan er ook ‘traditionelere’ auto’s in dit lijstje. Zoals de Mercedes CLS, die we reden met zijn krachtigste diesel, de 400d. Hij bleek comfortabeler dan we dachten, rijdt probleemloos deels autonoom, en heeft een krachtig een zoetgevooisde motor onder de kap. En hebben we het al over de luxe aan boord gehad?

201812261928317mercedes.jpg

8. Suzuki Jimny

En net wanneer je denkt dat het met elektrisch en semi-autonoom rijden in 2018 niet moderner kan, komt Suzuki met deze tijdmachine: de Jimny. Een heerlijk ouderwetse off-roader met een guitig uiterlijk en schattige afmetingen, maar een die naast de piste meer van aanpakken weet dan het gros van de moderne SUV’s.

201812261928318suzuki.jpg

9. Toyota Yaris GRMN

Een Yaris in dit jaaroverzicht? Zeker, en zelfs een die voor een groot deel in België werd ontwikkeld. Toyota’s Europese hoofdzetel in Zaventem kwam namelijk met deze radicale Yaris GRMN op de proppen, die een 212 pk sterke 1.8 met compressor onder de kap krijgt, een sperdifferentieel tussen de voorwielen en een manuele versnellingsbak. Pure en ongefilterde sensaties, maar helaas volledig uitverkocht.

201812261928319toyota.jpg

10. Volvo V60

Bij Volvo weten hoe ze een break moeten maken. En zeker hoe ze er een beter moeten maken. De Zweden zullen het zelf niet met zoveel woorden zeggen, maar deze V60 is eigenlijk een verbeterde V90. Hij deelt dezelfde fundamenten en motoren, maar verpakt die in iets compactere afmetingen dan de V90 terwijl hij nog steeds meer kofferruimte biedt dan zijn Duitse premiumconcurrenten.

2018122619283110volvo.jpg