20181226155025swift1.jpeg

Koetswerk

Suzuki begon in 2005 met de volledig vernieuwde Swift aan een nieuw succesverhaal. Vorig jaar verscheen de derde generatie, die niet groter werd, maar kleiner. Met 3,84 meter is hij kleiner dan zijn voorgangers en ook kleiner dan de Baleno. Dat merk je binnenin amper, want met 265 liter aan kofferruimte met de achterbank rechtop (579 liter met de achterbank neer) doet deze derde Swift beter dan generaties een en twee. Goed om weten: de Swift is er alleen nog als vijfdeurs.

Nog goed om weten: ook nu heeft Suzuki weer een Swift Sport in de catalogus. Beslist een ommetje waard voor fans van lichte en sportieve hatchbacks, maar wij mikken nu even alleen op de ‘gewone’ Swift.

20181226155023swift5.jpeg

Motor

Die is verkrijgbaar met twee motoren: de 1.2 Dualjet, een atmosferische benzineviercilinder van 90 pk (vanaf € 14.699), en de 1.0 Boosterjet, een driecilinder turbobenzine met 112 pk (vanaf € 17.899). Beide motoren zijn er ook nog eens als SHVS, Suzuki’s benaming voor een mild hybrid-systeem dat vooral werkt als start/stopsysteem en dat acceleraties ondersteunt.

De beste motor is volgens ons degene die de vorige generaties van de Swift altijd moesten missen: de turbobenzine. De 1.0 Boosterjet geeft de Swift genoeg pit: hij pikt gretig aan onderin de toeren en zoekt met plezier de hogere toerentallen op. Je hoort hem wel aan het werk, maar dat stoort gelukkig nooit. De turbobenzine belooft een gemiddeld theoretisch verbruik van 4,9 liter en een CO2-uitstoot van 112 g/km. Neem je hem met SHVS, dan dalen die cijfers tot 4,4 liter en 100 g/km. Vergeleken met een 1.2 Dualjet in dezelfde uitvoering kost de 1.0 Boosterjet je € 1.200 extra.

20181226155022swift3.jpeg

Versnellingsbak

Standaard komt de Swift met een manuele vijfbak. De 1.2 Dualjet is er ook met CVT-automaat. Je betaalt dan € 1.400 extra vergeleken met een manuele versie in dezelfde uitvoering. De 1.0 Boosterjet is op zijn beurt ook te krijgen met een klassieke automaat met zes verzetten, die je € 2.800 extra kost vergeleken met de manuele versie. Je zit dan wel een uitvoering hoger. De Swift is ten slotte een van de weinige compacte auto’s die ook een vierwielaangedreven versie heeft. Zijn meerwaarde op onze markt is echter beperkt.

Tenzij je er een ontspannen en gezapige rijstijl op nahoudt, kies je het best gewoon voor de manuele versie. Je bespaart niet alleen op je budget, hij past ook veel beter bij het karakter van de Swift.

20181226155025swift8.jpeg
20181226155025swift7.jpeg

Uitrusting

De Swift heeft vier uitvoeringen, al zijn de meeste motorversies maar te combineren met één uitvoering. De basisuitvoering heet GA (Grand Advantage), is alleen verkrijgbaar met de 1.2 met manuele bak (€ 14.699) en houdt de uitrusting beperkt tot het minimum. GL (Grand Luxe), ook alleen verkrijgbaar met de 1.2 met manuele bak (€ 15.699) doet er standaard manuele airco en een radio/cd-speler met Bluetooth en USB)-aansluiting bij.

De interessantere uitvoeringen heten GL+ (Grand Luxe +) en GLX (Grand Luxe Xtra). Je betaalt wel wat meer (€ 16.699 voor de 1.2 met manuele bak en € 17.899 voor de 1.0 met manuele bak voor de GL+, € 19.199 voor de 1.2 met SHVS en € 20.399 voor de 1.0 met SHVS voor de GLX), maar je krijgt er meer voor in ruil. De GL+ geeft je bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, digitale radio, Apple CarPlay en zetelverwarming, de GLX doet daar een cruise control, automatische airco en navigatie bovenop.

De optielijst is dus beperkt tot metaalkleur (€ 475), een upgrade voor de radio (€ 450), een cruise control (€ 553) en enkele packs. Wel zijn er nog heel wat accessoires om je Swift verder mee aan te kleden.

20181226155024swift6.jpeg

Onze keuze

Suzuki Swift 1.0 GL+ 5M, met metaalkleur (€ 475) en cruise control (€ 553): € 18.927

Tweedehands? Bekijk ook onze Suzuki Swift-zoekertjes

20181226155023swift4.jpeg