Zoek je een sportwagen maar weet je niet goed naar welke auto eerst te kijken? Geen probleem, we bespreken hieronder onze tien favoriete sportievelingen, onderverdeeld per categorie.
Supercar: Audi R8
Zijn merknaam zet minder aan het dromen dan de traditionele Italiaanse en Britse sportwagens. Maar met de R8 vond Audi de dagelijks bruikbare supercar uit, want hij is praktisch, comfortabel en gemakkelijk om de te besturen. Een coupé, cabriolet, een V8 of een V10? In alle gevallen is de R8 een goede keuze.
2+2-coupé: Toyota GT86/Subaru BRZ
Met zijn voortrein die gedwee de handelingen van de bestuurder volgt en de nauwkeurige achtertrein gecontroleerd door de rechtervoet, is de GT86/BRZ één van de meest enthousiaste sportievelingen van het moment. Om niet te zeggen dé sportieveling. Dat deze auto gebouwd wordt door Toyota en Subaru spreekt nog meer tot de verbeelding. Bijna alles is perfect.
Hatchback: Ford Focus RS
Om het verdwijnen van deze auto treuren we nog altijd. Zijn woeste vijfcilinder turbo duwt het koetswerk voort met een opvallend gebrul. Nog straffer is het weggedrag, dat zich onderscheidt door een voortrein die zich uitstekend vastbijt en een achterkant die op eenvoudig verzoek uitbreekt.
Roadster: Mazda MX-5
De MX-5 blijven we aanbidden. Neen, het is niet de krachtigste auto, verre van zelfs. Maar zijn opmerkelijk evenwichtige onderstel schenkt veel plezier en de eenvoud van deze wagen staat ten dienste van één ding: rijplezier.
Coupé met twee plaatsen: Porsche Cayman
De Cayman kost maar de helft van een 911 is dus ‘het koopje’ van Porsche. Met zijn weggedrag van een sportief prototype en zijn even woeste als muzikale flat six blijft hij ons opwinden.
Stadswagen: Renault Twingo RS
We blijven het herhalen: voor plezier achter het stuur heb je helemaal geen gigantisch vermogen nodig. Met slechts 133 paarden gaat de Twingo RS als een speer: een echte sportwagen, maar in miniatuurformaat. Wat een plezier!
Vintage: Lotus Elan
Tegenstanders bekritiseren zijn betrouwbaarheid en de kwetsbaarheid van zijn motor, maar wij loven vooral het formidabele weggedrag. De Elan is een oudje, maar hij kan wedijveren met moderne GTI’s. Een auto met charmes.
Youngtimer: Peugeot 106 Rallye fase 1
De 106 Rallye herinnert aan een periode waarin jonge leerling-piloten streden met het mes tussen de tanden. Met zijn speelse voortrein en 1.3 benzinemotor die huilde tot 7.000 tr/min, is het de perfecte auto om sportief te leren rijden. Een speeltje dat bovendien gemakkelijk is in onderhoud.
Gezinswagen: Mercedes E63 AMG 6.2 V8
Een wolf in schaapskleren. Zijn allures zouden we braaf kunnen noemen, hij heeft de goede manieren van een berline en de uitrusting en het comfort zijn weelderig. Maar de duivelse V8 is helemaal ontketend boven 4.000 tr/min. De biturboversie verliest aan karakter wat hij wint qua verbruik.
Radicale sportwagen: Caterham Super 7
Een echte motorfiets op vier wielen. Van comfort is er geen sprake, de toegang tot het interieur met het dak dicht is problematisch en een koffer is er niet. Maar maakt dat uit? Dit is een echte rijdersauto. De 1.6 voldoet al ruimschoots, maar met de 2.3 bezorgen 200 paarden je koude rillingen.