Na de groep Stellantis keert nu ook Volvo de ACEA de rug toe. De constructeur vindt dat de houding van de vereniging tegenover de elektrische transitie niet in overeenstemming is met zijn eigen waarden. Om niet te zeggen dat ze er diametraal tegenover staan. Zo vindt de ACEA het verbod op verbrandingsmotoren in 2035 bijvoorbeeld irrationeel, terwijl Volvo al in 2030 puur elektrisch wil worden.

Meningsverschil over duurzaamheid

“We zijn tot de conclusie gekomen dat de strategie en de ambities van Volvo Cars op het vlak van duurzaamheid niet afgestemd zijn op de positie en de manier van werken van de ACEA in dit stadium. Wij denken daarom dat het op dit moment beter is om een andere weg te kiezen”, zo verklaart het merk. Volvo gelooft namelijk rotsvast in de elektrische aandrijving. Het merk heeft trouwens net aangekondigd een nieuwe fabriek te openen die volledig aan dit soort motoren is gewijd.

Harde slag…

Met leden zoals BMW, Ford, Hyundai, Mercedes-Benz, Renault, Toyota of Volkswagen heeft de ACEA nog steeds voldoende slagkracht tegenover de Europese politieke wereld. Maar leden verliezen zoals Stellantis of Volvo blijft toch een harde slag voor de organisatie, die begin de jaren ’90 het licht zag.