Terwijl Frankrijk de snelheidslimiet op autowegen met twee rijstroken verlaagt naar 80 km/u, is Oostenrijk een experiment begonnen om op sommige snelwegen 140 in plaats van 130 km/u toe te laten.

 

De hogere snelheidsbeperking is ingevoerd op twee stukken met zes rijstroken op de snelweg tussen Wenen en Salzburg en zou automobilisten “tijd moeten doen besparen”, zo verklaart Minister van Transport Norbert Hofer. Als de test na één jaar het gewenste resultaat oplevert, dan zou de hogere snelheidslimiet kunnen worden uitgerold naar “andere stukken”, zo gaf de minister aan, die verzekert dat “de infrastructuur en de auto’s steeds veiliger zijn geworden”.

De tijdswinst voor auto’s die de maximumsnelheid aanhouden op de 60 kilometer van de twee teststroken zou beperkt blijven tot slechts twee minuutjes. De sociaaldemocratische, liberale en ecologische oppositiepartijen noemen de maatregel daarom “populistisch” en ze wordt ook aangevallen door milieuverenigingen, die zeggen dat het idee het milieu en de verkeersveiligheid schaadt.

De Oostenrijkse automobilistenclub ÖAMTC wijst er echter op dat de sterftegraad op de snelweg niet rechtstreeks samenhangt met de snelheid, aangezien die identiek is voor Oostenrijk en Duitsland (1,7 doden per 100 miljoen gereden voertuigkilometers), terwijl in dat laatste land op de helft van het netwerk geen enkele snelheidsbeperking geldt. De verhoging van de snelheidslimiet op de snelweg is een jarenoude verkiezingsbelofte van de FPÖ (de partij van Hofer), die eind 2017 aan de macht kwam via een coalitie met de conservatieve kanselaar Sebastian Kurz. In 2006 had de partij al eens heel kort geëxperimenteerd met een stuk snelweg met een beperking van 160 km/u, maar op die proef kwam nooit een vervolg.