Je zou kunnen denken dat het hier gaat om een auto dat uit de verbeelding van Jean Graton komt. En nochtans bestaat de Civic echt, en is hij te zien in paleis 7. Een dappere uitdaging van Honda, zijn projectleider Yoshiyuki Matsumoto en het designteam.
Mooi en praktisch
Het idee achter deze 8ste generatie van de Civic was om een stijlvolle en praktische auto te bouwen. Volgens Honda is het moeilijk om beide eigenschappen in één auto terug te vinden. De Civic met 3 of 5 deuren wordt sportief, zonder lange motorkap, en hij zal tegelijk logisch en magisch zijn. Aldus Honda.
Resultaat
De nieuwe Civic is ongetwijfeld anders. Zoveel is duidelijk. Maar wat is er juist veranderd? Enkel z’n look is niet voldoende. Het dashboard is heel specifiek en springt in het oog. De achterzetels laten toe om, buiten de normale manier om een zetel neer te klappen, het zitvlak op te klappen tegen de rugleuning, en zo als het ware en tweede koffer te verkrijgen. Dit idee werd eerder al gebruikt in de Honda Jazz. Heel opvallend bij deze auto is de aandacht voor het minste detail. Niets, of bijna niets, is zoals gewoonlijk.
Hybride
Om de Europese markt aan te doen heeft Honda er goed aangedaan om de Civic uit te rusten met een dieselmotor: een 2.2 i-CDTi van 140 pk. Voor de traditionele benzinemotor is er de nieuwe 1800 i-VTEC van 140 pk. Geen 1500 maar een 1339 cm³ met 83 pk. Nog altijd een versnellingsbak met 6 versnellingen, handgeschakeld of automatisch. Volgens Honda werden deze motoren ontwikkeld om zowel sportief als sober te zijn. Wat de twee zwaarste motoren betreft willen we dat gerust geloven. Honda laat ook een hybride versie zien, dat de naam IMA meekreeg, met een klassieker koetswerk en vier deuren.
Bron : Honda
Ontdek meer inzichten
Honda