De eerste wereldse constructeur stelt in Brussel zijn krachtige CBF voor, die onlangs in Parijs onthuld werd. Het CBF gamma geeft een voorbeeldige en redelijke visie van de motor. De 250 is een perfect werktuig aan 3.800 € en de CBF 500 herneemt de recepten die het succes maakte van zijn voorgangster. De CBF 600 werd voorgesteld aan 7.100 € met ABS, puur geluk voor de alledaagse rijders. Maar de CBF 600 heeft een groot nadeel : hij rijdt hol bij laag regime. Om het volledig vermogen uit te buiten moet hij afgeranseld worden, en indien hij het wel degelijk wilt, voelt men toch dat het niet klopt met de ‘spirit of the bike’. Verheug U dus, eeuwige ontevredenen : Honda verbreedt zijn offerte : hierbij de 1000 CBF. Overweging In de eerste stappen van de ontwikkeling van deze nieuwe CBF, moest hij de reeds uitgestippelde sporen volgen door zich even gemakkelijk te laten hanteren voor alle type bestuurders. Zo moesten de afmetingen bedwongen worden en het vermogen benadrukt, daar waar hij het meest nood aan heeft, zijnde bij laag en middelmatig regime. De ingenieurs hebben een grote cilinderinhoud ontworpen, die charme biedt, maar vooral de rijgemakkelijkheid van de «kleine» CBF, met de prestaties erbij en met meer consequente sportieve capaciteiten. Fireblade De geërfde Fireblade motor vindt gemakkelijk zijn plaats in de 600, en dat is volledig in het voordeel van de handigheid. Eerder een beroep te doen op de absolute prestaties waarvan de RR in staat is, hebben de ingenieurs zich geconcentreerd op de manier waarop deze te optimaliseren in laag regime om zo deze machine dagelijks aangenaam en ludiek te maken in plaats van overbekrachtigd en aggresief. Er werden dus wijzigingen aangebracht aan de inlaatleidingen en aan de ontstekingen, alsook aan andere belangrijke elementen, om zo de vermogenszones te verlagen van meerdere duizende rpm. Tegelijkertijd werden deze zones, tussen laag en midden regime netjes geoptimaliseerd, daar waar het meest nodig is, en die dus winstgevend is voor de gebruiker. Recup Het raam, al werd die versterkt, behoudt ongeveer dezelfde afmetingen van de 600. Uiteindelijk, de meeste afmetingen van de CBF1000, even als zijn wielbasis, blijven dezelfde als deze van de CBF600. Enkel de zadelhoogte verschijnt anders, amper 10 mm hoger dan op de « kleine » CBF. De 1000 blijft menselijk en geniet van alle regelingen aangeboden door het zadel, het stuur en het windscherm. Deze simpele regelingen hoeven om de persoonlijkheid van de CBF compleet te veranderen en om deze nog gastvrijer te maken, welke gestalte of ervaring de piloot ook mag hebben. Trapper-remming De CBF1000 neemt een paar velgen aan met 6 spaken van 17 duimen diameter. Het voorwiel daarentegen trekt dezelde banden aan dan deze van de Hornet 900, zijnde de radiale 120/70ZR17. Het achterwiel bevat een 160/60ZR17, die reeds werd gebruikt door de CBF600, bewijs van een mooie hanteerbaarheid. Het voorremmen wordt verzekerd door een paar beugels met 4 tegenovergestelde ventielen. Achteraan, een schijf met een ø van 240 mm wordt beremd door een beugel met een simpel ventiel. De nieuwe CBF1000 is eveneens beschikbaar in een « Deluxe » versie, die een remsysteem van het type CBS bevat (met beugels van 3 ventielen) waarbij men een splinternieuw antibloksysteem voegt voor een nog betere veiligheid. Van hetzelfde imago als de Deauville, wanneer de rempedaal wordt ingedrukt, schiet het CBS-systeem in gang, die hier dus de CBF1000 uitrust. Dit simpele en doeltreffend systeem oefent een optimale controle uit op de remming, om zo de sportieve kant van de machine te behouden. Bijkomend aan het CBS-systeem, geniet de CBF1000 « Deluxe » over een uitstekende ABS, gelijksoortig aan deze waarvan de CBF600 genoot. Dit systeem oefent een controle uit op de goede werking van de voor- en achterremmen, dankzij een elektronische 16 bits berekenaar. Deze CBF 1000 biedt dus stevige argumenten voor bestuurders die een veilig en functioneel voertuig zoeken, met bovenop, het vermaak van het prestatievermogen. © Bruno Wouters

Source : HONDA