Opel maakt van het salon van Genève gebruik om de definitieve versie van de Ampera te onthullen. Na meerdere prototypes laat de elektrische berline met verlengde autonomie eindelijk zijn ware gedaante zien.
Hybride die er geen is
Hoewel hij over een verbrandings- en elektromotor beschikt, noemt Opel de Ampera geen hybride. De verbrandingsmotor dient alleen om de batterijen weer op te laden en drijft nooit de wielen aan. De elektromotor is behoorlijk krachtig: 150 pk en 370 Nm.
40-80-500
De elektrische energie wordt opgeslagen in lithium-ionbatterijen die een autonomie van 40 tot 80 km leveren, naargelang een heleboel factoren zoals de rijstijl, de verkeerssituatie en de temperatuur. Eens de reserves uitgeput zijn, springt de verbrandingsmotor in actie en verhoogt de autonomie tot 500 km. Tot zover de theorie.
Vier rijmodi
Met een knop kun je kiezen tussen de modi Normal, Sport, Mountain en Hold-charge, die het energieverbruik afstemmen op het type weg en de omstandigheden.
De modus Normal is de standaardinstelling van de Ampera en wordt het vaakst gebruikt om een maximale doeltreffendheid te bereiken. Zodra de batterij op hun laagste niveau staan, neemt de verbrandingsmotor over. De Ampera herlaadt ook door bewegingsenergie te recupereren.
De Sport-modus verhoogt de respons van het gaspedaal, zonder evenwel meer vermogen te leveren.
De Mountain-modus past het systeem aan voor voldoende vermogen in bergachtige gebieden, zodat de prestaties van de auto niet in het gedrang komen. Selecteer je deze modus voor je aan een steil parcours begint, dan herlaadt de verbrandingsmotor de batterij zodat er voldoende energie is als de weg steil wordt.
De modus Hold-charge schakelt onmiddellijk de elektromotor uit om de lading van de batterij op te sparen, bijvoorbeeld om later te gebruiken in de stad.
De prijzen van de Ampera beginnen bij 42.900 euro.